Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Tjek din e-Boks: 50 mio. kr. på vej til disse bankkunder

Penge og økonomi

24/01/2024 12:41

J. Bøgen

Der er blevet opkrævet forkerte gebyrer.

Når du får et lån, er det en fast del af omkostningerne, at du skal betale mere end det, du faktisk låner.

Der løber renter på, der er gebyrer i forbindelse med optagelsen af lånet, og alt i alt kan det hurtigt gøre lånet noget dyrere, end du egentlig havde regnet med.

Men for en række bankkunder har det været dyrere, end det faktisk skulle være. Derfor er der nu 50 millioner kroner på vej tilbage til dem, efter Sparxpres, der er en del af Spar Nord, og som tilbyder forbrugslån til privatkunder, har opdaget en række fejl.

I en pressemeddelelse skriver Sparxpres:

"I arbejdet med indførelsen af et nyt IT-system har vi konstateret fejl i vores nuværende system, som betyder, at måden, vi har opkrævet nogle gebyrer, har været fejlagtig på en andel af de lån og kreditter, som er optaget hos os.

Den fejlagtige praksis består i, at nogle gebyrer er lagt oven i hovedstolen i stedet for at være opkrævet særskilt sammen med den månedlige ydelse. Gebyrerne kan efterfølgende være betragtet som betalt med den månedlige ydelse, selvom det ikke nødvendigvis har været tilfældet.

Det betyder, at vi i nogle tilfælde har opkrævet flere end de tilladte gebyrer. Samtidig betyder det, at gebyrerne kan være lagt oven i hovedstolen, at vi fejlagtigt har opkrævet renter af rykkergebyrer i forbindelse med rentetilskrivningen af hovedstolen, ligesom vi kan have opkrævet forældede gebyrer."

Tjek din e-Boks

Sparxpres oplyser ikke, hvor mange kunder der skal have del i de ca. 50 millioner kroner, man forventer at tilbagebetale, men Spar Nord er Danmarks 5. største bank og har ca. 390.000 kunder.

De berørte kunder får direkte besked. I går, tirsdag, sendte Sparxpres således besked ud til de berørte, så du gør klogt i at tjekke din e-Boks for at se, om du skulle være en af dem.

Modtager du en orienteringsmeddelelse, vil du i løbet af året få tilsendt et opfølgende brev med et endeligt svar på, om du er berørt af den fejlagtige praksis. Er det tilfældet, kan du i meddelelsen læse mere om, hvordan din sag bliver behandlet.

Du skal samtidig være opmærksom på, at er du blandt de berørte kunder, kan det medføre ændringer til tidligere indberettede oplysninger til Skattestyrelsen på dit lån. Det vil i så fald fremgå af den opfølgende meddelelse.

Mest Læste

Annonce