Det er Ekstra Bladet, der har brudt loven, mener Forbrugerombudsmanden. Foto: Shutterstock
Det er Ekstra Bladet, der har brudt loven, mener Forbrugerombudsmanden. Foto: Shutterstock

Ekstra Bladets ejere politianmeldt

Politi

21/7/22 7:57

Jens Asbjørn Bøgen

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt JP/Politikens Hus A/S, som ejer Ekstra Bladet.

Ejerne af Ekstra Bladet er blevet meldt til Politiet.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, hvor det fremgår, at JP/Politikens Hus A/S er blevet anmeldt for at bryde loven for tobaksreklamer.

Årsagen er, at der i vinters var en reklame på Ekstra Bladets hjemmeside for produktet "Lyft". Det er et såkaldt tobakssurrogat, som er produkter med nikotin, men som ikke er tobaksvarer, elektroniske cigaretter eller godkendte lægemidler.

Siden 1. april 2021 har det været ulovligt at reklamere for tobakssurrogater, og Lyft producerer nemlig nikotinposer.

Ekstra Bladet protesterer

Forbrugerombudsmanden skriver videre, at Ekstra Bladet ikke mener, der er grundlag for politianmeldelsen, da bannerreklamen, det hele handler om, blev indrykket af en annoncør. Det var altså ikke Ekstra bladet, der lagde reklamen op.

Ydermere påpeger Ekstra Bladet, at indrykningen af annoncen skete gennem programmatiske indkøbskanaler i strid med Ekstra Bladets forretningsbetingelser.

Forbrugerombudsmanden mener derimod, at automatisering af annoncesalg ikke fritager virksomheder for ansvar i forbindelse med annoncering. Heller ikke selvom annoncerne bliver ordnet af algoritmer uden menneskelig indblanding.

"Virksomhederne skal stadig sørge for, at teknologien er indrettet sådan, at de annoncer, som virksomhederne modtager betaling for at vise på deres hjemmeside, er i overensstemmelse med lovgivningen," står der i pressemeddelelsen.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Stort set al reklame for og visning af tobaksvarer og tobakssurrogater, som nikotinposer, er forbudt. De vidtgående reklame- og udstillingsforbud gælder alle steder, også i bannerannoncer på mediers hjemmesider. Hvis en virksomheds salg af bannerannoncer er automatiseret, har virksomheden naturligvis stadig ansvaret for at sikre, at bannerannoncerne overholder den gældende lovgivning, herunder reklame- og udstillingsforbuddene for tobakssurrogater.”

Forbuddet mod reklame for tobakssurrogater

Ifølge tobaksreklamelovens § 3 stk. 1, er alle former for reklame for tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter forbudt. Der gælder kun enkelte undtagelser til reklameforbuddet.

I tobaksreklamelovens § 2, stk. 1, er ”reklame” defineret som: ”[…]enhver handling i erhvervsøjemed, som har til formål at fremme salget af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, eller som har dette som en direkte eller indirekte virkning.”

”Tobakssurrogater” er produkter med nikotin, der ikke er tobaksvarer, elektroniske cigaretter eller godkendte lægemidler. Det står i tobaksreklamelovens § 1, nr. 3. Tobakssurrogater omfatter nikotinposer/”pouches” med indhold af nikotin.

Det er også forbudt synligt at anbringe og vise tobaksvarer og varer, som benyttes sammen med tobaksvarer, samt tobakssurrogater, det såkaldte ”udstillingsforbud”.

Annonce