Folkemødet 2011 klar til start

15/06/2011 10:07

Der er lovet smukt vejr over Bornholm, når Danmarks nye politik-festival Folkemødet åbner i dag onsdag den 15. juni kl. 12.15.

Det begynder på hovedscenen, Danchells Talerstol, med åbningstaler ved borgmester Winni Grosbøll (S) og indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V). Winni Grosbøll var hurtig i afsættet, da Bertel Haarder efter sit besøg på Almedalsveckan på Gotland begejstret slog til lyd, at Danmark måske kunne have brug for noget lignende. Derfor står vi nu ved begyndelsen til en ny årlig tradition på Bornholm: Folkemødet! Tak til alle jer, der er med til at skabe så flot et program allerede år 1.

Alle partiledere på Danchells Talerstol
Programændring for Danchells talerstol: Liberal Alliance oplyser at partiformand Anders Samuelsens holder partiets hovedtale fra Danchells Talerstol lørdag kl. 12.15, i stedet for Folketingskandidat Anders Bülow, som tidligere oplyst.

Sport og musik på Folkemødet
Det er selvsagt den politiske samtale, der er rygraden i Folkemødet. Som man kan se i programavisen (http://kommunen.dk/Content/Folkemodet) er der masser af vælge imellem blandt de 235 arrangementer – også ting, man måske ikke lige havde set for sig.
For eksempel gælder det om at huske løbeskoene. Fredag morgen kl. 7.00 og lørdag kl. 8.00 inviterer Viking Atletik til morgenløb med fælles opvarmning. Viking – som også står bag det populære Etape Bornholm – har påtaget sig opgaven med arrangere naturskønne ruter, og man vil blive inddelt i hold, så man kan placere sig ind efter hvordan ens dagsform er. Det er naturligvis gratis og åbent for alle – ligesom alle andre arrangementer i programavisen.
Fredag aften har vi allieret os med folkene bag Wonderfestiwall og Hammershus Fairtrade Concerts, som har booket Xander – søn af Anne Linnet – der spiller sin første koncert på Bornholm kl. 21.15 på Cirkuspladsen. Inden Xander går på, spiller bornholmske Soluna Samay kl. 20.00 på den centrale festivalplads.

Munter afslutning med Anders Lund Madsen
Hvad ender det hele med? Det er svært at spå om hvordan danskernes nye politik-festival vil blive modtaget. Flere end 200 akkrediterede journalister vil holde nationen underrettet i de fire dage – 15.-18. juni – hvor Allinge bliver centrum i dansk politik.
Lørdag har vi tv-vært Anders Lund Madsen til at stå for afslutningen på Danchells Talerstol. Madsen får selskab af Inger Støjberg (V) og Jeppe Kofod (S). Sammen vil de tre se tilbage på Folkemødet 2011 i. Madsen og gæster giver mikrofonen videre til Winni Grosbøll, der får det sidste ord – og ser frem mod næste års Folkemøde, der finder sted i dagene 13.-16. juni 2012.