Gebyr i borgerservice ulovligt

Næstved Kommune har opkrævet forkerte gebyrer. Den fejl retter kommunen nu.

Hvis borgere i Næstved har betalt et girokort hos Borgerservice inden for de seneste 14 måneder, er man blevet pålagt et gebyr på 25 kr. på samme måde, som hvis man betalte sin regning på posthuset eller i sin bank. Dette har enkelte borgere i Næstved Kommune undret sig over bl.a. gennem læserbreve. Læserbrevene har fået kommunen til at granske grundlaget for opkrævningen, og det viser sig nu, at man har begået en fejl.

”Vi lyttede til kritikken fra borgerne og undersøgte sagen. Og vi må erkende, at der ikke findes nogen lovhjemmel til at opretholde gebyret, så derfor frafalder det øjeblikkeligt,” forklarer vicekommunaldirektør Poul Kold.

Den gode idé holdt ikke
I 2010 var Næstved Kommune i fuld gang med en besparelsesproces, og i den forbindelse åbnede man for gode forslag fra medarbejderne. Et af forslagene var at lægge et gebyr på girokortene, som nogle borgere betalte hos Borgerservice – primært for at gøre det mere attraktivt for folk at betale regningerne elektronisk i stedet for at møde op personligt, hvilket koster kommunen flere penge.

Men den gode idé holdt ikke i længden. Loven giver ikke kommunen et grundlag for at opkræve de i alt 128 gebyrer á 25 kroner, som er løbet ind på kontoen i 2011. Derfor slipper folk nu for at betale gebyret – og har man orden i papirerne, kan man få sine 25 kroner tilbage.

”Vi betaler selvfølgelig gebyret tilbage, hvis bare man medbringer sin kvittering,” siger Poul Kold.

Næstved Kommune på DenOffentlige.dk Næstved Kommune
Aktivitet: Artikler: 15 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer