Ny bog: Samarbejdsdrevet innovation i den offentlige sektor

Den offentlige sektor er mere dynamisk og innovativ end sit rygte. Alligevel er der god grund til at fokusere på, hvordan offentlig innovation kan fremmes. Denne bog viser, hvordan offentlig innovation kan fremmes gennem samarbejde mellem forskellige offentlige og private parter.

Samarbejde mobiliserer forskellige former for viden, muliggør gensidig læring og skaber fælles ejerskab til innovative løsninger.

Bogen introducerer og undersøger konceptet 'samarbejdsdrevet innovation' - både teoretisk gennem en tværfaglig diskussion af samarbejdets innovationspotentiale og empirisk gennem en række casestudier. I bogen diskuteres desuden de udfordringer som forskellige sociale og politiske aktører møder, når de indgår i samarbejdsdrevne innovationsprocesser. Bogens ambition er at fremme samarbejdsdrevet innovation i den offentlige sektor som en velforankret daglig praksis og et nyt og centralt forskningsområde.

Om forfatterne
Bogen er redigeret af Eva Sørensen, professor i offentlig administration og demokrati, Roskilde Universitet og Jacob Torfing, professor i politik og institutioner, Roskilde Universitet.

Omtale af bogen:
"Bogens mål er at inspirere og kvalificere den offentlige og akademiske debat om, hvordan man fremmer innovation i den offentlige sektor. Bogen introducerer en række teoretiske perspektiver på innovation med fokus på samarbejde som den primære drivkraft. Desuden analyserer forfatterne de forskellige offentlige og private aktørers potentielle rolle i samarbejdsdrevne innovationsprocesser og præsenterer en stribe empiriske casestudier, som belyser de problemstillinger, der opstår i forbindelse med konkrete innovationsprocesser."
- Pia Lykke, Børsen, 7. oktober 2011

"Samtlige 21 kapitler af de 25 bidragsydere forholder sig eksplicit til begreberne innovation og samarbejdsdrevet innovation og disse begreber er derved dem, der binder bogens ganske forskellige bidrag sammen. (...)Tilsammen tegner kapitlerne et nuanceret og rigt facetteret billede af samarbejdsdrevne innovationsprocesser i og omkring den offentlige sektor i Danmark. Bogen har som eksplicit ambition at bidrage til at sætte en dagsorden for en mere proaktiv innovationsstrategi for den offentlige sektor, og som sådan markerer bogen sig som et relevant og væsentligt indspark i en debat om, hvordan den offentlige sektor kan bidrage til et mere dynamisk og innovativt dansk samfund."
- Morten Balle Hansen, lektor ph.d., Nyhedsmagasinet Danske Kommuner, Nr. 02/2012

Køb bogen her

Emneord: Eva Sørensen, Jacob Torfing
Djøf Forlag på DenOffentlige.dk Djøf Forlag består af Jurist- og Økonomforbundets Forlag A/S, Handelshøjskolens Forlag, Djøf Publishing samt Nyt Juridisk Forlag A/S, hvoraf sidstnævnte udgiver ’Køreklar’ til landets køreskoler....
Aktivitet: Artikler: 11 | Events: 2 | Kompetenceområder: 2

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

• 23.06.21 Ledelse
    Ny regionsrådsformand i hovedstaden

Et enigt regionsråd udpegede tirsdag aften den socialdemokratiske gruppeformand til at afløse Sophie Hæstorp Andersen, der fortsætter som menigt medlem – og skal fokusere mere på valget til overborgmesterposten i København

• 25.09.17 Ledelse
    Nyt videnssamarbejde bringer teori og virkelighed sammen

Samarbejde mellem RUC og DenOffentlige bringer fremtidens fagfolk tættere på arbejdsmarkedet, og nutidens offentligt ansatte tættere på ny viden.

• 26.10.16 Velfærd
    Hvornår er uvidenhed blevet en kvalitet?

Resultatbaseret styring eller tillidsbaseret ledelse? New Public Management eller New Public Governance? Er det enten-eller - eller både-og? Og hvor skal snittet i givet fald ligge?

• 02.04.14 Velfærd
    Forskere i nyt samarbejde: Nu skal erfaringer med konkurrenceudsættelse af velfærd afdækkes

Forskere fra landets universiteter går nu sammen i et opsigtsvækkende forskningsprojekt, som skal belyse erfaringerne med konkurrenceudsættelse af bl.a. velfærdsopgaver. Projektet skal resultere i en uafhængig og forskningsbaseret analyse, som både skal se på generelle effekter og konkrete erfaringer med at bruge private leverandører bl.a. på de store velfærdsområder.

• 28.10.11 Ledelse
    Konference: Fremtidens offentlige lederskab

FORUM for Fremtidens Offentlige Ledelse og Styring holder torsdag den 10. november en konference på Christiansborg om Fremtidens Offentlige Lederskab med deltagelse af en række markante ledere, forskere og beslutningstagere.