Praktikpladsmangel forhindrer optagelse på social- og sundhedsskolerne

13/08/2012 13:39

Administrator

SOSU-skolerne oplever stadig stor søgning til deres uddannelser. Uddannelserne som social- og sundhedsassistent og pædagogisk assistent er forsat meget populære, og SOSU-skolerne oplever igen i 2012 en stigende søgning til uddannelserne. Der er således ca. 20 % procent flere kvalificerede ansøgninger til de to uddannelser i perioden januar til august 2012 i forhold til året før. Desværre ikke flere praktikpladser

Det er meget positivt, at så mange vil uddanne sig, men desværre er der ikke kommet flere praktikpladser end sidste år, og rekordmange kan ikke få opfyldt deres uddannelsesdrømme om en sosu-uddannelse.

SOSU-Lederforeningens formand, Søren Clausen, udtaler: ”På SOSU-skolerne vil vi jo helst give alle mulighed for at få den uddannelse, de ønsker sig, men vi må erkende, at det er svært, når der f.eks. er 5 gange flere ansøgninger end praktikpladser til uddannelsen som pædagogisk assistent.”

Søren Clausen tilføjer, at ”der er ikke udsigt til, at der oprettes flere praktikpladser, snarere tværtimod. SOSU-Lederforeningen havde håbet på, at det kunne have været et tema i trepartsforhandlingerne, men de blev som bekendt ikke til noget. Samtidig er regeringen ikke lykkedes med at forlænge praktikpladsaftalen med de offentlige arbejdsgivere om at oprette 1950 ekstra praktikpladser, ligesom de gjorde i 2010 og 2011. Det var ellers et af målene i regeringsgrundlaget.”

Tusindvis står uden en praktikplads

Ministeriet for Børn og Undervisning har netop offentliggjort praktikpladsstatistikken for juni 2012. Her fremgår det, at der er sket en stigning i antallet af praktikpladssøgende på 16 % i forhold til juni 2011, således at over 11.000 unge mangler en praktikplads. Da SOSU-skolernes uddannelser af tekniske grunde ikke fremgår af praktikpladsstatistikken, kan ”praktikpladskøen” i princippet udvides med flere tusind elever, nemlig dem, der ønsker at påbegynde social- og sundhedsuddannelsen eller den pædagogiske assistentuddannelse, men som ikke har fået en praktikplads.

Gør noget!

SOSU-Lederforeningen opfordrer til, at der politisk gøres noget for de tusindvis af uddannelsesvillige, som ikke får opfyldt deres drøm om en erhvervsuddannelse. Det er nødvendigt at finde flere praktikpladser og nye måder at gennemføre en erhvervsuddannelse på, så flere kan få en uddannelse til gavn for samfundet og den enkelte.