Sådan fungerer det efter lønkompensationen

15/09/2020 22:26

Man må sige, at Corona-krisen har bragt en ny virkelighed med sig. Og det ser ikke ud til at stoppe lige foreløbig. Efter næsten et halvt år med en lønkompensationsordning måtte politikerne finde på en ny løsning, der handlede om arbejdsdeling. Det betyder, at arbejdet deles op mellem flere hænder og resten af lønnen dækkes af en dagpengeordning.

Sponsoreret indhold

Alt tyder på, at krisen fortsætter lidt endnu. Nogle brancher er hårdere ramt end andre af Corona-krisen, og det betyder, at selvom ordningen med lønkompensation har reddet mange fra at miste deres arbejde, så er der stadig huller, der skal lappes. Nu vil politikerne, at a-kasserne skal gå ind og assistere i en arbejdsfordelingsordning, der skal redde arbejdspladser.

Det betyder nemlig, at når der ikke er nok at lave grundet krisen, så kan arbejdsgiveren fordele arbejdet ud mellem flere arbejdere, så der ikke er nogen, der behøver at fyres. Herfra er det meningen, at a-kassen skal dække resten af indkomsten, uanset om den er på 20 eller 50%.

Fagforeningerne til undsætning

Alle fagforeninger har forskellige tilbud. Afhængigt af hvilken type fagforening det er, samt hvilken branche de bevæger sig inden for, tilbyder de noget forskelligt til deres medlemmer. Du kan i oversigten se, hvilken fagforening der bedst matcher den branche, du befinder dig i. Selv hvis du i forvejen skulle være medlem af både a-kasse og fagforening, er det altid en god idé at orientere sig i de forskellige tilbud, der findes på markedet.

Krisen har desværre tvunget mange ud i arbejdsløsheden, og ledigheden har været stigende siden foråret. Det har også øget a-kassernes medlemstal, fordi det giver en grundlæggende sikkerhed i usikre tider. Når så mange bliver ledige, vil de gerne ud på arbejdsmarkedet igen, og her er a-kasser og fagforeninger en af de mest sikre løsninger til at sikre job igen.

Med visse a-kasser er der også mulighed for at sikre sin egen løn, hvis man skulle være uheldig og blive arbejdsløs. Det fungerer ligesom en forsikring, hvor man kan sikre op til 80-90% af den løn, man fik i stedet for at nøjes med de almindelige dagpengesatser, der ofte er meget lavere end en ordentlig månedsløn. Du kan læse meget mere om lønsikring og a-kasser lige her.

Friheden til at vælge

Det er ikke obligatorisk at være medlem af en fagforening i Danmark. Faktisk er det muligt at være medlem af en fagforening, der aktivt går ind og bekæmper den fagforening, som dine eventuelle kolleger er medlem af. Der er heldigvis ingen lovgivning på området, og når det kommer til fagforeninger, forbliver det ved anbefalinger fra fag til fag.

Du har derfor ret til selv at bestemme, hvilken fagforening du vil tilslutte dig. Alt afhængigt af din uddannelse og faglighed selvfølgelig. Derfor kan du også finde den fagforening, der tilbyder de bedste vilkår til dig. Der er mulighed for at vælge mellem de helt fagspecifikke, der varetager overenskomster og andre lønforhold, og så kan du også finde de gule fagforeninger, som mere orienterer sig mod karriererådgivning og sparring. De sidstnævnte er ofte langt billigere, da de ikke går ind og kæmper for dine rettigheder på et politisk plan.

Visse fagforeninger hjælper dig også med ulykkesforsikringer. Hvis du eksempelvis arbejder i en branche, hvor kroppen er særligt udsat, eksempelvis som tømrer, murer eller stilladsarbejder, så vil du i den forbindelse også få særlige tilbud om forsikring, der dækker de behov. I forbindelse med arbejdsulykker vil fagforeningen støtte op om alt det juridiske, så man vil få den erstatning, man har krav på.

Et gratis tilbud for alle studerende

Selv når du er under uddannelse, er det en god idé at overveje, hvilken fagforening der tilbyder dig de bedste vilkår, så snart du skal ud på arbejdsmarkedet. Det er en virkelighed, som alle studerende på et tidspunkt skal forholde sig til, og derfor er det en god idé at overveje allerede under uddannelsen. Her er tilbuddet også gratis, så du først skal betale, når du er færdig.

En fagforening vil herfra hjælpe dig med at komme i arbejde hurtigst muligt inden for det felt, du er uddannet i. Det giver dig altså allerede som studerende gode kort på hånden til at finde din karrierevej, når du er færdig. Det er en overgang, der er rigtig svær for mange, og du kan derfor gøre det lettere for dig selv, allerede inden studiet er færdigt.

Fagforeningerne i Danmark handler om fællesskabet og om at sikre arbejderens rettigheder, så der ikke er nogen, der kommer i klemme på den anden side. Du kan både få gode råd i forhold til arbejdstrivsel, hvis der er sager om chikane eller lignende og selvfølgelig lønforhold. Fagforeningerne vil varetage dine interesser på arbejdsmarkedet og guide dig igennem en verden, der kan være rigtig svær at navigere i, hvis man ikke er bekendt eller fortrolig med den.