Region sender bøder som forsøg: Rammer 84 patienter på pengepungen men flere tusind bliver væk

På hospitalsafdelinger i Region Midtjylland udskrives bøder til patienter, der udebliver fra en aftale. Hver tredje bøde annulleres.

Husk din aftale på sygehuset - ellers koster det.

I et halvt år har Regionshospitalet i Viborg som det første herhjemme givet ambulante patienter klar besked, når de indkaldes til en undersøgelse. Møder de ikke, så koster det en bøde på 250 kroner.

Foreløbig har hospitalet udskrevet 84 bøder, og flere er på vej. 


- Udeblivelser har i løbet af de seneste år været et voksende problem. I nogle tilfælde bliver patienter væk fra komplicerede undersøgelser, for eksempel en MR-undersøgelse, hvor det ikke er muligt med kort varsel at indkalde en anden patient, siger Lars Dahl Pedersen, hospitalsdirektør på Hospitalsenhed Midt til Ritzau.

Læs også: Find først ud af, hvorfor patienterne udebliver!

Forsøgsordningen trådte i kraft i april på regionshospitalets Ortopædkirurgiske Ambulatorium, og i denne uge blev den udvidet til endnu en afdeling i regionen, Diagnostisk Center i Silkeborg. 

Det sker efter flere års tilløb, hvor skiftende regeringer har efterlyst, at regionerne skulle afprøve metoder, der skal få flere til at møde til den aftalte tid.

- Der er så mange meninger om, hvad kontante påmindelser kan gøre ved fremmødet, så det bliver spændende at se, om vi på baggrund af denne forskning lykkes med at sætte en streg under facit, siger formand for hospitalsudvalget i Region Midtjylland Anders Kühnau (S) i en pressemeddelelse.

Samme holdning har Socialdemokraternes sundhedsordfører på Christiansborg, Flemming Møller Mortensen. På trods af påmindelser som sms'er, e-mails og individuelle opkald er der hvert år titusindvis af patienter der udebliver.

- Når patienter udebliver, så koster det og giver flaskehalse. Det er uansvarligt, når mennesker bevidst misbruger vores fælles skattekroner, siger Flemming Møller Mortensen.

- I stedet for at fortsætte med at diskutere, om bøder hjælper, så får vi nu afprøvet, om de har en effekt. Noget tyder allerede nu på, at de har en præventiv effekt, for 84 er ikke mange bøder.

Ud af de 84 bøder har regionen annulleret 27, da hospitalet mente, at der var en god undskyldning for udeblivelsen. Blandt andet har flere unge patienter under 18 år været uvidende om, at de havde en tid, fordi indkaldelsen lå i forældrenes e-boks.

Det vidner om, at der ofte er en plausibel forklaring på, at patienter udebliver, siger formand for Danske Patienter Lars Engberg.

- Bødesystemet bygger på, at store dele af befolkningen er skødesløse. Men når patienter bliver væk, så er det sjældent en bevidst handling. 

- Måske har man meldt afbud telefonisk, men af den ene eller anden grund er beskeden ikke nået frem til den rette. Måske er man for syg til at ringe. Det her går ud over mennesker, som ikke fortjener det, siger Lars Engberg.

Også Lægeforeningen har peget på, at ordningen risikerer at ramme svage og udsatte patienter. Skal den udbredes til hele landet, så må det indbygges i systemet, at der tages hensyn til netop de grupper, siger Flemming Møller Mortensen.

- Bøderne skal selvfølgelig ikke ramme mennesker, som for eksempel har svært ved at forstå et brev. Det handler om at stoppe patienter, som bevidst misbruger ressourcerne.

/ritzau/

Emneord: Bødeordning, Udeblivelse, Patienter, Behandling, Bøde for udeblivelse, Lars Dahl Pedersen, Region Midtjylland, Anders Kühnau, Flemming Møller Mortensen, Lars Engberg
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også