Hvis du er en af dem, der gerne flyver så billigt som muligt, så er du udmærket klar over, at man kan spare penge ved at tage et mere 'eksotisk' flyselskab.
Og her er der ikke tale om lavprisselskaber som Ryanair eller Wizzair - det er flyselskaber fra lande, der ikke yder samme standarder, når det kommer til både sikkerhed og forbrugerrettigheder.
For at hjælpe forbrugerne EU en Air Safety List, som netop har fået en overhaling i juni 2025.
Listen, der kort sagt fungerer som en sortliste over flyselskaber med alvorlige sikkerhedsproblemer, rummer nu hele 142 navne, som ikke længere må lette eller lande inden for EU og EØS.
Baggrunden er alvorlig.
Ifølge EU-Kommissionen og luftfartsmyndigheden EASA er de pågældende selskaber enten underlagt et nationalt tilsyn, som ikke lever op til internationale standarder, eller også flyver de selv uden at følge de gældende sikkerhedskrav.
Og når man jonglerer med passagerer i 10.000 meters højde, er det som bekendt en dårlig idé at springe over, hvor gærdet er lavest.
Transportstyrelsen i Danmark – og alle andre medlemslande – retter sig slavisk efter EU-reglerne. Så hvis selskabet står på listen, er det nej tak og god tur et andet sted fra.
Men også uden for Europas grænser anbefaler myndighederne, at rejsende holder sig langt væk. Sagt med andre ord: bare fordi du kan booke, betyder det ikke, du bør.
Eksemplerne taler for sig selv: Sudan Airways, Air Libya, KAM Air fra Afghanistan og Venezuelas Avior Airlines er alle helt udelukket. Faktisk er samtlige flyselskaber fra 16 lande blevet bannet – herunder Rusland, Nepal, Angola og Armenien.
To selskaber – Iran Air og Nordkoreas notoriske Air Koryo – har dog fået en slags adgangsbillet. De må flyve i Europa, men kun med specifikke flytyper, som er godkendt efter nøje tekniske vurderinger.
Air Safety List opdateres to gange om året og kan findes som søgbart dokument på EU’s officielle hjemmeside her. En slags rejseplanlægger – bare med omvendt fortegn.