Hun giver samtidig sit bedste råd til rejsende på fly.
Lige nu læser andre
Et gratis tæppe kan virke som en venlig gestus, når flyselskaber tilbyder det til passagerer, der fryser i kabinen.
Ifølge den erfarne stewardesse Natalie Magee bør man dog overveje, om tæppet overhovedet bør bruges.
Hun har arbejdet i luften i mere end tyve år og advarer nu om, at de tilsyneladende uskyldige tekstiler ikke altid er så rene, som de ser ud til.
Magee forklarer i et interview med rejsemagasinet Travel+Leisure, at erfaringer har vist hende, at tæpperne ofte anvendes til helt andre formål end at holde passagererne varme.
Nogle benytter dem til at tørre spild op, andre bruger dem som erstatning for et lommetørklæde, og i enkelte tilfælde har hun oplevet, at forældre skifter ble på deres børn ved hjælp af tæpperne.
Læs også
Hun betegner dette som nogle af de mest ubehagelige episoder i sin karriere.
Det mest problematiske er, at rengøringsprocedurerne ikke er ens. På internationale ruter bliver tæpperne som regel indsamlet og sendt til vask, inden de igen kommer i brug. På kortere indenrigsflyvninger kan praksis være en anden, hvor personalet blot bliver instrueret i at folde tæpperne pænt sammen og lægge dem tilbage til de næste passagerer.
For at undgå denne situation anbefaler Magee, at rejsende selv medbringer et tæppe eller et stort tørklæde, når de skal ud at flyve. En anden mulighed er at bede om tæpper, der er pakket ind i plastik, da disse oftest enten er nyvaskede eller helt ubrugte.
Det kan derfor være en klog investering at tage sit eget tæppe med. På den måde kan man være sikker på, at det, man putter sig i, ikke har en ubehagelig fortid.