Skriv så borgerne forstår det

Det offentlige skal ifølge forvaltningsloven skrive i et sprog, som borgerne forstår. Men det sker ikke altid. Ifølge forfatterne til ny bog kan offentlige ledere og medarbejdere blive bedre til at tage ansvar for en forståelig kommunikation.

- Borgerne forventer med rette, at offentlige myndigheder skriver i et letforståeligt sprog. Det sker bare ikke altid. Netop den kendsgerning er afsættet for vores bog. Med udgangspunkt i eksempler fra virkeligheden giver vi svar på, hvorfor det som offentligt ansat kan være svært at skrive til borgerne i et sprog, som borgerne forstår, siger Annette Grandt, der sammen med Jes Vitting har skrevet ”Skriv bedre til borgerne”. De underviser begge i faget Kommunikation og Formidling på COKs kommunomuddannelse, hvor bogen er pensum.

Det sproglige trekantsdrama 

”Skriv bedre til borgerne” kortlægger, hvordan det står til med kvaliteten af den skriftlige kommunikation mellem offentlige myndigheder og borgere i nutidens Danmark. Med afsæt i det sproglige trekantsdrama forklarer bogen, hvorfor den skriftlige kommunikation har svære vilkår. 

COK er redaktør for eget indhold

COK er redaktør for eget indhold på DenOffentlige, og udgiver artikler, debatindlæg, synspunker, pressemeddelelser og cases om offentlig ledelse og kompetenceudvikling. 

Læs mere om COK her. 

Læs mere om at blive redaktør her.

- Mange offentligt ansatte oplever, at de skal vælge mellem at skrive en tekst, der er juridisk korrekt, og en tekst, der er let at læse. Efter vores opfattelse er det et kunstigt skabt dilemma, da det sagtens kan lade sig gøre at skrive en korrekt faglig og juridisk tekst i et professionelt og letforståeligt erfaringssprog, hvilket vi også giver eksempler på i bogen, siger Annette Grandt. 

Skabeloner er ingen undskyldning 

De to forfattere opfordrer alle offentligt ansatte til at sætte fokus på den skriftlige kommunikation og ikke mindst at kaste et kritisk blik på de tekstskabeloner, som den offentlige sektor bruger i stort omfang.

- Fordelen ved at bruge de tekstskabeloner er selvfølgelig, at medarbejderne ikke skal bruge tid på at formulere de enkelte vendinger, men trækker på et fagligt og juridisk indhold, der på forhånd er godkendt. På den måde aflaster skabelonerne i en travl hverdag, siger Jes Vitting.

Ulempen, fortsætter han, er, at tekstskabelonerne ofte er skrevet i et upersonligt og formelt kancellisprog, som borgerne har svært ved at forstå. 

- Det betyder, at skabelonerne ikke sparer tid, men faktisk kan ende med at være en tidsrøver, fordi medarbejderne efterfølgende bruger tid på mundtligt at forklare og skrive opfølgende breve til borgerne. I øvrigt kan man sagtens både ændre og forbedre tekstskabelonerne. Det er kun et spørgsmål om vilje.

”Skriv bedre til borgerne” er udkommet på Kommuneforlaget 

 

 

Emneord: Bøger, Offentlige Kommunikation, COK, Jes Vitting, Annette Grandt, 170818
COK på DenOffentlige.dk COK er en aktiv del af den kommunale velfærdsudvikling. COK er kommunernes kompetencecenter i forening, og vores vigtigste opgave er at understøtte kommunernes drift og udvikling gennem kompete...
Aktivitet: Artikler: 135 | Events: 5 | Kompetenceområder: 2

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også