Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Aldrig har så mange brugt ForældreTelefonen - og et nyt emne er på førstepladsen

Social

21/06/2023 08:46

J. Bøgen

Siden 2020 har netop det emne været den hyppigste årsag til henvendelser på BørneTelefonen.

Hvordan fortæller jeg min datter, at hendes mor og jeg skal skilles?

Min 4-årige får jævnligt raserianfald, efter hun er blevet storesøster. Er det normalt?

Min 3-årige søn vil ikke acceptere min nye kæreste. Hun må hverken røre ham eller hans legetøj. Hvordan får de en god kontakt?

Sådan lyder tre henvendelser fra forældre, der kontaktede ForældreTelefonen i 1993, da den netop var åbnet. I år fylder rådgivningslinjen 30 år og anvendes fortsat hyppigt, når familielivet slår knuder.

Sidste år var der flere end 5000 samtaler på ForældreTelefonen – det er fem gange så mange som i 1993.

”Forældreskabet er fyldt med svære følelser og bekymringer, og rigtig mange står alene med deres tvivl og tanker. Vi er glade for, at vi i så mange år har kunnet tilbyde et sted, hvor forældre, og andre voksne omkring børn, kan søge råd og vejledning. ForældreTelefonen giver os også mulighed for at hjælpe nogle af de børn, der ikke selv kontakter BørneTelefonen. Det er blandt andet her, vi har mulighed for at skabe forandring og støtte for de helt små børn,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

ForældreTelefonen åbnede, fordi BørneTelefonen, som var åbnet seks år forinden, stik mod intentionen også var blevet et sted, hvor mange voksne søgte hen, når de havde spørgsmål til livet med børn eller var bekymrede for børn i deres nærhed.

De første år havde ForældreTelefonen kun åbent om søndagen. Åbningstiden er løbende blevet udvidet, og i dag er rådgivningen åben seks dage om ugen.

Mange søger råd om skilsmisse

De udfordringer, forældre, og andre voksne omkring børn, henvender sig med, har ikke ændret sig markant de seneste 30 år.

Spørgsmål relateret til skilsmisse har gennem hele ForældreTelefonens levetid været et emne, som forældre har søgt rådgivning om. Henvendelserne handler blandt andet om fordeling af samvær, bopæl og forældremyndighed.

Herudover fylder spørgsmål, der relaterer sig til børns trivsel i skolen. Det handler typisk om mobning eller skolefravær.

En del af samtalerne handler også om omsorgssvigt og psykisk mistrivsel.

Et nyt emne på førstepladsen

Sidste år var det emne, der toppede listen over henvendelsesårsager, forholdet mellem barn og forælder. Det er første gang i ForældreTelefonens 30 år.

På BørneTelefonen derimod har forældre-barn-relationen været den hyppigste henvendelsesårsag siden 2020.

At så mange, både børn og voksne, søger rådgivning om deres indbyrdes relation, fortæller os, at både forældre og børn har en interesse i at løse udfordringer og reparere på noget, der kan være svært:

”Der er sket meget med vores børnesyn de seneste 30 år. Vi er blandt andet mere villige til at lytte til vores børn og respektere deres oplevelse af f.eks. en konflikt. Jeg tror, det er derfor, flere forældre søger råd om, hvordan de kan beholde fortroligheden med deres barn, hvis relationen er gået i hårdknude,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Alle rådgivere på ForældreTelefonen har en børnefaglig baggrund. Langt de fleste har desuden vagter på BørneTelefonen med jævne mellemrum og har derfor en unik indsigt i, hvad børn og unge tænker, som de bruger i samtalerne på ForældreTelefonen ved at inddrage børneperspektivet.

Man kontakter ForældreTelefonen gratis og anonymt på 35 55 55 57. Linjen har åbent alle hverdage fra kl. 9 og søndag fra kl. 15.

Mest Læste

Annonce