specialundervisning
-
Ny analyse om kommunernes styring af specialundervisningsområdet
En ny analyse viser, at kommunerne har indrettet deres styring af specialundervisningsområdet på forskellige måder. Eksempelvis er der forskel på, i hvor høj grad den enkelte skole skal betale, når en elev henvises til specialundervisning.
-
Ny taxametermodel skal give bedre tilbud til elever med særlige behov
Regeringen fremsætter i dag et lovforslag om en ny og enklere taxameterbaseret model for tilskud til specialundervisning og specialpædagogisk bistand på frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler. Fremover får skolerne et fast tilskud pr. elev i stedet for løbende at skulle søge om støtte. Modellen skal føre til bedre tilbud til elever med særlige behov.
-
Må pædagoger slå børn? Derfor skal specialskolerne med i debatten
Debatten går for og imod inklusion. Men vi glemmer at tale om specialskolerne, der skal sikre at også vores mest udsatte børn bliver så dygtige som de kan. For vi ved ikke rigtig, hvad det er for en opgave de løser og resultater de opnår!
-
Disciplin er for alle
Kære Pia Allerslev (V), du varsler et opgør med blødsødenheden i Københavns skoler. Jeg håber du mener, at alle børn skal lære noget og at vi ikke skal acceptere at elever ignoreres. For også Københavns udsatte børn og unge skal lære i skolen, og for dem handler disciplin ofte om alt andet end dem selv. Dårlig skoleledelse for eksempel.
-
Ny aftale om det specialiserede socialområde skal give mennesker med særlige behov en kvalificeret indsats
Regeringen har indgået en ny aftale med alle Folketingets partier. Partierne er enige om at oprette en national koordinationsstruktur for at sikre, at der ikke forsvinder vigtig specialiseret viden og kompetencer på det mest specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet.