Foto: Vejdirektoratet

Storstrømsbro-kontrakt kan underskrives onsdag trods problemer med brobyggere

På et møde tirsdag aften besluttede transportordførerne fra partierne i forligskredsen bag den nye Storstrømsbro, at man gerne vil skrive kontrakt med italiensk konsortium.

Måneders uvished om fremtiden for byggeriet af en ny Storstrømsbro kan være slut, skriver Folketidende. På et møde tirsdag eftermiddag og aften besluttede transportordførerne fra partierne bag forliget om den nye bro, at man gerne vil skrive under på en kontrakt med det italienske konsortium, der har vundet opgaven.

Oprindeligt var det meningen, at Vejdirektoratet for længst skulle have skrevet under på kontrakten med det italienske konsortium. Men så afdækkede fagforeningen 3F's medlemsblad, Fagbladet, en række problematiske forhold. Nemlig dels, at to af de tre firmaer i konsortiet ved en italiensk domstol er anklaget for korruption, og dels at et af de tre firmaer i konsortiet - Condotte - er i gang med en rekonstruktion.

Derfor har transportordførerne besluttet, at Condotte ikke nødvendigvis skal være med i konsortiet.

Følg med i byggeriet

Læs mere om byggeriet af Storstrømsbroen på vores temaside. Bl.a.: 

- Storstrømsbroen: Vejdirektoratet undersøgte ikke brobyggeres økonomi

- Condotte har fået til imorgen (altså onsdag, red.) klokken 12, hvor de skal have en dommer i Roms ord for, at de kan skrive under, siger Socialdemokratiets transportordfører, Magnus Heunicke, til Folketidende.

Han forklarer, at det er nødvendigt, fordi Condotte er i gang med en rekonstruktion. Og kan Condotte ikke få lov at skrive under, kører man altså videre alene med de to andre selskaber i konsortiet.

Magnus Heunicke forklarer, at Kammeradvokaten har anbefalet denne løsning, og at politikerne føler sig trygge ved at skrive kontrakt med de to tilbageværende firmaer, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Itinera. De to selskabers moderselskaber har nemlig stillet en større garanti og også forsikret, at de har den tekniske viden til at gennemføre projektet også uden Condotte.

- Det vækker nok ikke glæde hos Condotte, men det er afgørende, vi ikke får flere forsinkelser, siger Magnus Heunicke.

- Så om alt går vel, kan der skrives under i morgen?

- Ja, siger Magnus Heunicke og tilføjer, at det er Vejdirektoratet, der står for det praktiske i den forbindelse.

 

Emneord: Folketidende, Storstrømsbro, Condotte, Magnus Heunicke, 310118
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1828 | Events: 7 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Læs også