Storstrømsbroen: Italiensk brobygger mister milliardkontrakt

Infrastruktur

12/04/2018 20:03

Nick Allentoft

Italiens svar på Vejdirektoratet bortviser nødlidende italiensk firma, der har kontrakt på Storstrømsbroen, fra milliardbyggeri mellem Italien og Frankrig.

Efter en lang række skandalesager og massiv kritik har det italienske konsortium, der skal bygge den nye Storstrømsbro for 2,1 milliarder, fået et nyt problem på halsen.

Storentreprenøren Grand Lavori Fincosit (GLF), der i forvejen er ramt af en korruptionssag og er økonomisk nødlidende, er lige blevet smidt ud af et kæmpe tunnelbyggeri af det italienske vejvæsen ANAS.

Det skriver Fagbladet 3F.

Projektet har en værdi af 176 millioner euro – mere end en milliard danske kroner.

Tunnelprojektet i alpeområdet Colle di Tenda er det største byggeri i det nordlige Italien, men efter flere sager om organiseret svindel, sikkerhedsbrud og frygt for forurening har det statsejede ANAS nu valgt at ophæve kontrakten med GLF.

- Vi har ophævet kontrakten på grund af alvorlige kontraktbrud begået af hovedentreprenøren (GLF, red.), udtaler en talsmand for ANAS i en meddelelse til den italienske presse.

- Vi har beordret GLF til at sikre byggepladsen, og senest 30. maj skal byggepladsen være rømmet for mandskab og udstyr, lyder det videre.

At GLF nu er blevet smidt helt ud af projektet har også at gøre med en ny udvikling om frygt for forurening fra tunneludgravningen.

Den mere end tre kilometer lange tunnel bliver anlagt mellem Italien og Frankrig, og på den franske side er borgmesteren i Tende, Jean-Pierre Vassallo, oprevet over, at GLF igen og igen har forsømt at bortskaffe udgravet materiale fra tunnelen.

Borgmesteren frygten, at ophobningerne af det miljøskadelige materiale skal ende i den nærliggende flod i det naturskønne alpelandskab.

Bygherren, det italienske vejvæsen ANAS, begrunder også bortvisningen af GLF med, at de forgæves har indskærpet over for firmaet, at de skal skille sig af med de store mængder restmateriale på ansvarlig vis.

Tunnelbyggeriet var i forvejen svært forsinket og risikerer nu blive yderligere forsinket.

Fagbladet 3F har fået et skriftligt svar fra en pressetalsmand for det italienske konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen.

Prøv DenOffentlige 2

DenOffentlige er nyheder, debat og videndeling uden betalingsmur

Prøv vores nyhedsbrev og bliv opdateret på Danmarks udvikling og udfordringer hver dag.  

 

- Konsortiet kan bekræfte, at GLF er blevet bedt om at stoppe med at bygge på Tenda-projektet. GLF og bygherren er uenige om, hvad og hvem der er skyld i forsinkelser på projektet, siger Silvio Fascio, der er europæisk direktør for det ledende selskab Itinera og formand for bestyrelsen af det danske selskab, der skal bygge Storstrømsbroen:

Den italienske byggedirektør mener ikke, at sagen vil få nogen indvirkning på det danske projekt, og GLF vil stadig være en del af Storstrømsbro-projektet, svarer han.

- Når der opstår uenigheder af denne karakter, så er det meget beklageligt for både entreprenører og kunder. Men man kan ikke gøre nogen rimelighed konkludere, at en entreprenørvirksomhed ikke er troværdig på baggrund af en enkeltstående sag, så tilliden til GLF er intakt, slutter Silvio Fascio.

Heller ikke hos Vejdirektoratet mener man, at den seneste skandalesag med de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, vil få nogen betydning.

- Det får ingen konsekvenser for denne kontrakt. Desuden er nøglemedarbejderne i Storstrømsbro-projektet ikke ansat i GLF, men i selve konsortiet, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Fagbladet 3F.

Mens Vejdirektoratet ikke er nervøse over at fortsætte med de italienske brobyggere, så mener Gunde Odgaard, der er leder af byggeriets paraplyorganisation, Bygge-, Anlæg og Trækartellet, at grænsen er nået og overskredet.

- Hvorfor er det, at vi synes, det er sjovt at lege med de her italienere, når ingen andre gider? Ikke engang det italienske vejvæsen vil jo have noget med dem at gøre, siger han til Fagbladet 3F. .

Mere hos Fagbladet 3F

Mest Læste

Annonce