Kampagne gjorde unge mere bevidste om demokrati

Politik

18/01/2018 13:17

Nick Allentoft

Unge ved langt mere om lokaldemokratiet efter massiv medieindsats fra TV 2 Regionerne og andre medier. Det viser en ny måling fra Megafon.

Unge mennesker går kun op i sig selv. De kigger aldrig op fra telefonen, og de er ligeglade med, hvad der sker i verden omkring dem. 

Sådan lyder fordommen om ungdommen i dag. Men en ny undersøgelse viser, at det ikke passer.

Man kan sagtens få de unge til at bekymre sig om det samfund, de lever i, hvis man bare gør det på den rigtige måde.

Under kommunalvalget i november satsede TV 2 regionerne og flere andre medier benhårdt på at få fat på de unge, der ellers er notoriske dårlige til at stemme.

En Megafon-måling har siden vist, at den demokratiske bevidsthed blandt unge mellem 18 og 25 er steget efter valget. Og ikke bare en lille smule - den er faktisk tredoblet. 

TV 2 Regionerne søsatte i samarbejde med Metronome Productions en ungdomsserie - primært til Facebook. Omdrejningspunktet var en kærlighedshistorie mellem to rådhuspraktikanter i den fiktive kommune Aabybjerg, og mange tusinde unge i alderen 18 til 25 år så et eller flere afsnit i valgperioden.

LÆS OGSÅ: Sådan gik OPstemt kampagnen

- Vi lærte meget hurtigt, at mange af dem havde nul fornemmelse af, hvad en kommune laver, og hvad de lokale politikeres valg betyder for deres eget liv. I det lys var det meningsløst at bede dem om at stemme. Vi måtte begynde et andet sted, og det var med at hæve bevidstheden hos de forudsætningsløse unge om, hvad det lokale demokrati overhovedet går ud på, siger Nanna Holst, der ledte TV 2 Regionernes mission.

Nærmere bestemt nåede kampagnen hele 75 procent af målgruppen på Facebook. Analysebureauet Megafon måler jævnligt på effekterne af kampagner målrettet unge. Her er den administrerende direktør Asger Nielsen positivt overrasket over, at det er lykkedes medier, kommuner og organisationer at få engageret de unge vælgere på så forholdsvis kort tid.

Alle historier om KV/RV17 resultater

Vi har samlet alle historier om valgresultaterne på denne temaside.

- Kommunalvalg er nok det mest usexede, vi kan bede målgruppen forholde sig til på linje med e-boks, skat og indboforsikringer. Det interesserer dem overhovedet ikke, siger Asger Nielsen

21% sagde inden valget, at de ikke ville stemme. Det tal er raslet ned til sølle 5%, når de unge ser frem mod 2021.

- Det vi ser i undersøgelsen er en signifikant stigning og langt mere imponerende, end jeg havde frygtet og forventet, siger han.

Typisk vil dem, der siger ja til at være med i undersøgelser om valg være dem, der stemmer mest. Men da det gælder både i før- og eftermålingerne, er svarene til at sammenligne, understreger Megafon.

Mere hos TV2 Lorry - videoer med serien er nedtaget som følge af Skuespillerforbundets regler og overenskomster. 

 

Mest Læste

Annonce