Rekord overskud: Kongresser giver vækst i hotelbranchen

Infrastruktur

30/10/2017 11:25

Nick Allentoft

Gæsterne strømmer til hotellerne. Højere priser på værelserne sikrer branchen det største overskud nogensinde. Fremgangen ser ud til at fortsætte i år, men ikke i samme tempo, skriver Finans.dk.

De danske hoteller skovler penge ind. Tilstrømningen af gæster er større end nogensinde, og kunderne betaler mere for værelserne. Branchens samlede overskud er nu på mere end 2 mia. kr. Det er ny rekord og en fordobling i forhold til året før. Det skriver Finans.
»Hotellernes lønsomhed er historisk høj. Overskuddet er tre gange så højt som i 2007, som var året før finanskrisen sendte branchens indtjening på en årelang nedtur,« siger Ole Egholm, direktør i Dansk Brancheanalyse.
Virksomheden har analyseret 2016 regnskaberne for de 180 største hoteloperatører i branchen, som omfatter 87 pct. af alle værelser i landet.
Tallene viser, at hotellerne sidste år have et samlet overskud på 2,1 mia. kr. I 2015 var indtjeningen på 1 mia. kr. De største kæder og hoteller omsatte for 10,9 mia. kr., en fremgang på knap 10 pct. i forhold til året før.
»Blandt de brancher, vi analyserer, er hotelerhvervet det hurtigst voksende,« siger Ole Egholm til Finans.
Han oplyser, at 2017 også ser ud til at blive endnu et godt år for branchen, selvom væksten ikke fortsætter i samme tempo.

Det er ikke mindst stigende priser og en bedre udnyttelse af kapaciteten, som driver væksten i indtjeningen. Omsætningen pr. værelse er således steget med 7 pct. til 297.000 kr. Samtidig er belægningen på hotellerne rekord, da mere end 78 pct. af værelserne blev lejet ud i 2016.
»2016 var et usædvanligt godt år, hvor mange ting lykkedes. Antallet af kongresgæster var rekordhøjt, der ankom flere krydstogtskibe, turismen var i fremgang, og der blev åbnet mange nye flyruter, som øgede tilgængeligheden,« siger Jens Zimmer Christensen, formand for Horesta, der er hotellernes og restauranternes brancheorganisation.
2016 var det bedste kongresår både i København og resten af landet nogensinde. Hovedstaden havde ca. 100.000 gæster til større konferencer, og alene i oktober deltog 18.000 medarbejdere fra sundhedssektoren i en international kongres om kræft.
Turismen havde stor vækst i 2016. For første gang var der flere end 50 mio. overnatninger i Danmark. Hovedstadsområdet havde en stigning i antallet af overnattende gæster på ca. 5 pct., og det var syvende år i træk med fremgang.
En stor del af forklaringen er en række nye ruter til Københavns Lufthavn. Lufthavnen havde i 2016 en vækst i passagertallet på mere end 9 pct., og det var den største fremgang i adskillige år.
Udviklingen i flytrafikken tog for alvor fart, da Ryanair etablerede sig i København i marts 2015 og siden åbnede en lang række ruter. Etableringen fik fuld effekt i 2016, da det irske lavprisselskab nåede op 16 forskellige destinationer.
De fleste ruter går til populære rejsemål i det sydlige Europa, men det var ikke kun danskerne, som udnyttede mulighederne. De billige billetter lokkede også turister den modsatte vej. Sidste år steg antallet af spanske overnatninger således med 26 pct., mens væksten hos italienske gæster var på 23 pct.
Også de britiske turister er strømmet til, efter at fem forskellige operatører og op til 30 daglige flyvninger har presset priserne på flybilletter til London området.
»Vi har set, at der er en sammenhæng mellem antallet af passagerer i lufthavnen og antallet af overnatninger. Det er især lavprisselskaberne, som giver nye muligheder for at komme til Danmark,« siger Jens Zimmer Christensen til Finans.
For første gang i analysen er Arp-Hansen Hotel Group den største hotelkæde i Danmark. Med en omsætning på 1,142 mia. kr. har kæden overhalet Scandic.
Arp-Hansen har også branchens suverænt højeste indtjening med et resultat efter skat på godt 254 mio. kr. Det er 25 pct. højere end sidste år og tre gange så højt som nr. 2 på listen, som er Cab-Inn.
»For hotelbranchen var 2016 et godt år, og vi har udnyttet mulighederne optimalt,« siger Dorte Krak, adm. direktør i Arp-Hansen Hotel Group, der ejer og driver 12 hoteller.
Omsætningen steg sidste år med 14 pct., og belægningen var på 77 pct. Den afgørende forklaring var dog stigende priser på hotelværelser.
»Vi har fået højere priser for varen, fordi efterspørgslen har været større. Det har direkte resultat på indtjeningen, fordi udgifterne stort set er de samme,« siger Dorte Krak.
Hun tilføjer, at de mange kongresser har været godt for lønsomheden, fordi man i perioder har kunnet sælge værelserne til rigtigt gode priser.

Mest Læste

Annonce