Praktisk træning er vigtigt for skoleledelse, og forbindelsen mellem teori og praksis skal styrkes.
Det er nogle af anbefalingerne i rapporten ”Grunduddannelse af skoleledere – fremtidige kompetencebehov og uddannelsestilbud”, der er udarbejdet af KL, Finans-, Undervisnings-, Uddannelses- og Forskningsministerierne, Børne- og kulturchef-, Skoleleder og BUPL’s lederforening.
Men hvad vil praktisk træning egentlig sige, og hvordan skal forbindelsen mellem teori og praksis være?
På disse punkter er rapporten temmelig tavs, og når den peger på elementer i uddannelsen, synes der heller ikke at være meget nyt. Derfor kommer her nogle bud, som vi håber kan inspirere det videre arbejde med udvikling af grund- og efter-/videreuddannelser (diplom/master) for uddannelsesledere, gerne inden for hele spekteret fra dagtilbud til ungdomsuddannelser. Buddene stammer fra projektet ”Kvalificering af skolernes lederskab”, som gennemføres i Odense Kommune og evalueres af Syddansk Universitet gennem observationer, interviews og spørgeskemaer til alle pædagogiske medarbejdere. Projektet støttes finansielt af A. P. Møller fonden. Fokuserer på praktiske øvelser i ledelse Odense Kommune er i samarbejde med Odense Skolelederforening midt i et kompetenceudviklingsprojekt, der er helt specielt, fordi det udelukkende består af, hvad man kunne kalde ”praktiske øvelser” i ledelse.Indholdet er coaching individuelt og i ledelsesteams, iværksættelse og evaluering af konkrete udviklingsindsatser samt erfaringsudveksling i netværksdannelser på tværs af alle kommunens skoler.
Foreløbig ser projektet ud til at gå godt. Skaber nye netværk De praktiske tilgange til kompetenceudvikling ser ud til at være udbytterige for deltagerne. De er pressede på tid, men de får samtidig støtte til at reflektere, diskutere og træffe store og små beslutninger i hverdagen, og de bliver del af nye ledelsesgrupper, som kan styrke deres identitet som ledere. Efterhånden som de praktiske aktiviteter skrider frem, viser det sig også, at lederne i dag har et stigende behov for at kunne træffe analytiske og teoretisk reflekterede valg med hensyn til prioritering, organisering og kommunikation. Det vil sige, der viser sig et nyt behov – ikke for traditionel ”skolifiseret” lærebogslæsning – men for et nyt sprog, nye begreber og forståelsesrammer, som lederne kan anvende til at analysere og diskutere de mange nye – ofte indbyrdes modstridende - krav og hensyn, ledelserne i dag konfronteres med i hverdagen. Leder i alle retninger Det kan opleves som yderst meningsfyldt for lederne at have ansvar og betydning for børn- og unges faglige og sociale udvikling og at kunne støtte medarbejdernes kompetenceudvikling. Men projektet demonstrerer også til fulde, at ledernes arbejdsliv er krævende, komplekst og i permanent forandring: Inklusionsbestræbelser, ny folkeskolelov, arbejdstidslovgivning OK13, friere skolevalg mv. sætter nye vilkår for såvel strategisk som pædagogisk ledelse.Lederne skal (mindst) kunne:
- Lede opad – i forhold til bl.a. den kommunale forvaltning og den statslige regulering, herunder forholde sig til den rangordning af skolernes præstationer, som Datavarehusets tal repræsenterer.
- Lede til siden – i ledelsesteams og relation til f.eks. vejledere med specialfunktioner samt andre faggrupper, teknisk-administrativt og økonomisk personale.
- Lede nedad – i forhold til hele gruppen af pædagogiske medarbejdere (lærer/pædagoger/evt. assistenter) og i forhold til skolekulturen som helhed, herunder styrke positive relationer til og imellem eleverne.
- Lede udad – i forhold til forældre og eksterne samarbejdspartnere som f.eks. Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning, Socialforvaltning og eventuelle specialforanstaltninger.
- Lede fremad – i samarbejde med bestyrelserne og evt. andre samarbejdspartnere som kulturinstitutioner, frivillige organisationer osv.
- Lede indad – administration af egen arbejdsindsats, herunder balancen mellem arbejdsliv og privatliv.