På det politiske plan har partiet en målsætning om at blive dobbelt så stort allerede ved næste valg, men ambitionerne rækker endnu længere. Næste skridt for Alternativet er at sætte gang i en kommerciel virksomhed, der kan finansiere partiets ambitioner om en grøn bevægelse, fortæller partiets politiske leder, Uffe Elbæk, i et interview med Ugebrevet A4.
»Vi har en landsorganisation, som er den frivillige del. Vi har partiet, som er offentligt støttet og en del af den offentlige struktur. Og på den private front vil vi sætte noget i gang, der er relevant for os. Vi synes, at det er rart at tjene vores penge, hvis det overhovedet er muligt,« forklarer Uffe Elbæk.
Mere om Alternativet her.
Alternativets frontfigur understreger, at der ikke er noget nyt i, at et politisk parti vil tjene penge ved siden af det politiske arbejde. Idéen om at udvide Alternativet til at blive en kommerciel aktør har Elbæk & Co. hentet hos Socialdemokraterne og kooperationsbevægelsen.
Her startede man alt fra mejerier og brugsforeninger til Arbejdernes Landsbank og store medier som Demokraten og Det Fri Aktuelt. På den måde kunne man blandt andet beskæftige den store arbejderbefolkning.
Hvad den kommercielle del af Alternativet præcist skal være, vil Uffe Elbæk overlade til landsorganisationen at bestemme. På nuværende tidspunkt vil han kun skitsere et par af de ideer, der har været på tegnebrættet.
»Alt fra Alternativets energiselskab, en tænketank, et nyt medie eller en uddannelse er muligt. Ligesom Cevea har en meningsdanner-uddannelse, kunne det være, at vi vil have en politisk uddannelse. Det hele er bare boblere lige nu, men det er klart, at det skal være kendetegnet ved, at det understøtter en seriøs bæredygtig omstilling.«
Da Socialdemokratiet startede i slutningen af 1800-tallet, fungerede partiet som det politiske og offentlige led i kooperationsbevægelsen. Treenigheden mellem offentlig, privat og frivillig virksomhed – i form af fagbevægelsen - viste sig at være en succesopskrift, der løftede Socialdemokratiet op som Danmarks største parti.
Men hvor bevægelsen med årene fik svært ved at tjene penge på den private del, vil Alternativet starte noget med større fortjenestemulighed.
»Der er hamrende god logik i det, Socialdemokratiet var en del af. Men hvor det hos dem ikke gik så godt med den private del, vil vi prøve at udvikle noget relevant til den tid, vi er en del af.«
Det er ikke kun på den politiske platform, at Alternativet henter sin inspiration. Uffe Elbæk skeler også til de store sportsklubber, der om nogen er gode til at tjene penge.
»Hvis du tager en fodboldklub som Barcelona, så tjener de flere penge på merchandise end på sponsorer og billetindtægter. Uden sammenligning i øvrigt, men hvis vi kunne producere og sælge noget, som folk har lyst til at købe, så kunne det sikre større uafhængighed for hele den politiske platform,« siger Uffe Elbæk til Ugebrevet A4.
Men er det ikke kritisabelt, at I som politisk parti begynder at tjene penge på kommerciel virksomhed?
»For det første er det centralt, at det er bevægelsen og ikke partiet, der vil kunne drive kommerciel virksomhed. For det andet skal der være vandtætte skotter mellem det politiske på Christiansborg og den kommercielle del. Og for det tredje skal der være fuld gennemsigtighed omkring de beslutninger, der bliver truffet, og de penge, der bliver tjent. Det var måske en del af problemerne for Socialdemokraterne, fagbevægelsen og kooperationen i sin tid, og det har vi lært af,« siger Uffe Elbæk til Ugebrevet A4.