Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Det behøver ikke tage timer: Sådan forbrænder du flest kalorier ifølge professor

Sundhed

09/03/2024 14:37

J. Bøgen

Sig bare fitnessmedlemskabet op!

Regelmæssig motion er afgørende for din generelle sundhed, da det reducerer risikoen for hjertesygdomme, diabetes og slagtilfælde, samtidig med at det hjælper med vægttab.

Mens der findes mange træningsformer, der passer til alle livsstile, vil mange fitnessentusiaster vælge at bruge tid i deres lokale sportsklub.

Men for dem, der ikke er til at gå i fitnesscenter, kan det være interessant at høre, at en almindelig - og gratis - bevægelsesform kan fremskynde fedtforbrændingen.

Hvorfor gåture?

Shane O'Mara, professor i eksperimentel hjerneforskning ved Trinity College Dublin, forklarer i podcasten "Don't Tell Me the Score", hvorfor folk bør gå mere.

O'Mara påpeger, at regelmæssig lavintensiv aktivitet hen over dagen, er bedre for metabolismen end korte perioder med intensiv træning.

Metabolismen er den kemiske proces, der foregår i kroppen for at holde dig i live og gør at dine organer fungerer normalt.

Denne proces kræver energi, og jo højere din metabolisme er, jo flere kalorier forbrændes.

Overset motionsform

Gåture fremhæves som en "simpel, gratis" måde at "blive mere aktiv, tabe sig og blive sundere på".

Det påpeges, at det "nogle gange bliver overset som motionsform," men rask gang hjælper dig med at opbygge udholdenhed, forbrænde overskydende kalorier og gøre dit hjerte sundere".

Du behøver ikke at gå i flere timer hver dag. En hurtig 10-minutters daglig gåtur vil have mange sundhedsmæssige fordele og tæller i regnskabet for anbefalede 150 minutters ugentlig motion.

Kilde: Daily Record

Mest Læste

Annonce