Sygehus Lillebælt består af tre sygehuse. Her er det Vejle.

Sygehus Lillebælt: 4 ud af 100 udebliver fra aftaler på sygehuse

På årets første syv måneder har Sygehus Lillebælt været ramt af 12.424 udeblivelser uden afbud fra patienterne – og det er dyrt.

Det er dyrt og kan have alvorlige konsekvenser, når patienter undlader at møde op til deres aftalte lægetider.

Det kan de tale med om hos Sygehus Lillebælt, hvor der i årets første syv måneder var 12.424 udeblivelser uden afbud fra patienter.

På nogle afdelinger er det knap hver tiende aftale, der ikke bliver overholdt.


- Udeblivelser er rigtig dyre. Det koster penge, når vi har læger og sygeplejersker stående klar til at hjælpe, og tiden så ikke bliver brugt. I nogle tilfælde er der også tale om særlige scanninger, hvor det koster mange penge at have maskinerne stående, uden at de bliver brugt, siger Cathrine Tromborg, der er kommunikationschef hos Sygehus Lillebælt, til DR P4 Trekanten.

- Men vigtigst af alt, så kunne andre patienter have fået glæde af tiden i stedet for, og på den måde har det ret alvorlige konsekvenser, siger hun.

Sygehus Lillebælt arbejder både med SMS-påmindelser og jævnlige opkald til patienter for at minde dem om deres lægetid, men alligevel er udeblivelserne fortsat et problem.

- Der er nogle afdelinger, der oplever det mere end andre, men generelt er det en udfordring. Selvfølgelig kan folk blive forhindrede, men hvis man så ville være så flink at melde afbud, så ville det være rigtig godt. Det er hovedopfordringen: Få nu meldt afbud, så andre kan få glæde af din tid, siger Cathrin Tromborg.

Poul-Erik Svendsen (S) er formand for sundhedsudvalget i Region Syddanmark, og han er ikke tilfreds med antallet af afbud.

- Det duer simpelthen ikke. Vi er meget effektive med at udnytte de skattekroner, vi har til sundhed. Det her er jo spild af penge, der kunne være gået til behandling, siger Poul-Erik Svendsen (S) til DR P4 Trekanten.

I årets første syv måneder var der cirka 327.000 patienter, der havde en aftale med Sygehus Lillebælt. Med 12.424, der udeblev uden et ord, svarer det til knap fire procent af alle aftalerne.

Værst ser det ud på fysio- og ergoterapiafdelingen på Kolding Sygehus, hvor 8,7 procent af patienterne bliver væk. Også afdelingen for hjerne- og nervesygdomme på samme sygehus er hårdt ramt. Her udebliver 7,8 procent af patienterne fra deres aftale.

- Der kan stadig arbejdes mere på systemer, der gør, at folk får påmindelser. Udeblivelserne ændrer jo i sygehusets planlægning, og tager tid fra de øvrige patienter. Vi vil gerne sætte ind ved de afdelinger, der er hårdest ramt, siger Poul-Erik Svendsen.

Sygehus Lillebælt har nu sat en specialkonsulent til at kigge på, hvordan udviklingen i antallet af udeblivelser ser ud.

 

Om Sygehus Lillebælt

Sygehus Lillebælt er et stort regionalt sygehus, som består af sygehusene i Kolding og Vejle og Rygcenter Syddanmark i Middelfart.

Hver dag er omtrent 5.000 medarbejdere med til at skabe Sygehus Lillebælt. Det gør vi for de patienter og pårørende, som helt berettiget stiller krav til os og forventer, at vi gør vores bedste.

Kilde: sygehuslillebaelt.dk

Emneord: SMS, Udeblivelse, Sygehus Lillebælt, Region Syddanmark, 280818
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1828 | Events: 7 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 29.08.18 Eugen Pederen
    spildtid

    Jeg kan ikke forstå at syge mennesker kan "glemme" en tid, jeg ville mene at alene smerter nok skulle påminde folk, vi skulle helst ikke ind på at der skal falde bøder.

  • 28.08.18 Frans Albertsen
    4 ud af 100 udebliver fra aftaler på sygehuse

    Undskyld!
    Usschhh jeg er en af de formastelige slemme patienter der ikke mødte op til en konsultation.... Desværre havde afdelingen ikke sendt mig indkaldelsen, - men systemet genererede dog en erindrings-sms fredag før mødet mandag. Mandag havde jeg dagen booket med møder og forsøgte, forgæves at få kontakt til patientvejlederen for at få ændret tiden. Hmmmmm... Jeg får tlf.kontakt med afdelingssekretæren samtidig med at jeg skulle være mødt. Hun lyder personligt dybt forurettet og fastholder - ud fra "lægens notat" - at der er sendt digitalt brev om mødet, og at jeg i øvrigt selv havde aftalt det med lægen for nærmest et år siden, og jo måtte have det lille kort lægen skrev det ned til mig på. Ho! Ho! Ho! hvor jeg blev korrekset (:-) Har nu gennemtravlet egne notater i kalender, og samtlige breve fra regionen e-boks, - uden at finde brevet. Det er menneskeligt at fejle, - det gør vi alle, og alle er tilgivet (:-) Når det så er sagt, så bør den kommunikationsstrategi (måske ikke strategi, måske blot praksis) der tilbydes patienterne underkastes kritisk eftersyn af kompetencer i almen mellemmenneskelig kommunikation.

  • 27.08.18 Paolo Sibani
    4 %

    Det er self. ærgeligt og noget man kan arbejde på. Men 4% er ikke et stort tal.

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også