''Der lå ikke nogen større kommunikationsstrategi bag vores tilgang til Snapchat – udover at vi udelukkende brugte Snapchat til digital post. Og at det skulle være sjovt!'' siger Katrine Jacobsen, kommunikationsrådgiver hos Thisted Kommune

Thisted nytænker kommunal kommunikation

Det behøver ikke at kræve nye kommunikationsstrategier for at komme i kontakt med de unge. Det handler om at være der, hvor borgerne er. Som kommune er vi nødt til at følge beatet med de nye sociale medier, skriver Katrine Jacobsen fra Thisted Kommune. Hun fortæller om kommunens brug af Snapchat for at få de unge til tilmelde sig digital post, og hvodan kommunen belønner de unge med en snap.

Som alle andre kommuner lavede vi i Thisted Kommune en kommunikationsindsats for at få borgerne til at tilmelde sig digital post. Men desværre kunne vi se på vores tal, at den unge målgruppe, 15-24-årige, haltede bagefter i forhold til at tilmelde sig digital post – de blev overhalet af deres bedsteforældre!

Derfor havde vi behov for at tænke nyt og møde de unge, hvor de var – hvis vi nogensinde skulle få dem til at tage stilling til et emne, som de egentlig ikke gad forholde sig til.

Med Snapchat kunne vi både gøre de unge opmærksomme på, at de skulle huske at oprette deres digitale postkasse, men også snappe om digitale selvbetjeningsløsninger. For hvordan får vi ellers de unge til at tage stilling til, at deres kontakt med det offentlige er vigtig?

Få et snap fra kommunen

Når vi snapper til de unge om digital post, lægger vi meget vægt på, at det er med et twist af humor – for hvem siger, at digital post og selvbetjeningsløsninger behøver at være kedelige?

Som udgangspunkt laver vi stories cirka en gang om ugen med emner fra borger.dk’s pjece om digital post – emner der er nærværende for de unge som for eksempel ”er din cykel blevet stjålet” eller ”står du og skal flytte hjemmefra”?

Der lå derfor ikke nogen større kommunikationsstrategi bag vores tilgang til Snapchat – udover at vi udelukkende brugte Snapchat til digital post. Og at det skulle være sjovt!

Vi bliver én af vennerne

Snapchat kan noget andet end de andre sociale medier. Med Snapchat bliver det hele meget mere eksklusivt, fordi der netop bliver skabt denne en-en-kommunikation, og du lærer din målgruppe at kende på en anden måde.

I Thisted Kommune modtager vi dagligt snaps fra de unges hverdag i skolen, sammen med vennerne og til fester – og det er da ganske hyggeligt at blive en del af deres dagligdag. Men de snapper også om digital post og spørger fortvivlet: ”Hey, hvad gør jeg lige her” til billedet af forsiden af borger.dk. Vi snapper selvfølgelig tilbage med en bedst mulig guide, og der opstår en ”samtale” med de unge via snaps, som ender med at sende et snap og like tilbage til kommune.

Men virker Snapchat så? 

Vi kan se, at vores stories bliver set af cirka 70 procent af vores følgere på Snapchat. Og så er der sket en stigning på 15,7 procent antal 15-24-årige tilmeldt til digital post fra uge 32 til uge 42. Vi startede ud med 31,2 procent i august, hvor vi tog beslutningen om digital post, og nu er 46,9 procent af de 15-24-årige i Thisted Kommune tilmeldt digital post.

Gør kommunen mindre kommunal

Med Snapchat bliver det sværere for borgerne at ”råbe højt”, som de gør på Facebook – det hele bliver mere live med Snapchat. Snapchat er et her-og-nu medie, og i Thisted Kommune får borgerne ansigt på kommunen. Vi snapper ofte tilbage til de unge med et selfie og en tommel op – det gør vi især, når de unge sender direkte snaps af, at de har oprettet deres digitale postkasse. Og det skal da belønnes med et smil og et like fra kommunen.

Det vigtige budskab er også, at de sociale medier ikke altid kræver en eller anden lang kommunal strategi, som først skal udarbejdes, inden der gøres noget aktivt. Selvom vi er en kommune, bliver vi nødt til at være med på beatet med de nye sociale medier. Og selvom kommunerne har været længe om at komme ud over rampen med Facebook, så ser vi for alvor, at kommunerne er kommet frem i skoene på de sociale medier.

Det handler om at være der, hvor borgerne er – og dermed må vi som kommune også flytte med til talk of the town nye medie.

Vi vil forsætte med at anvende Snapchat i forbindelse med kampagner målrettet de unge, da vi når dem på en helt anden måde end med Facebook. Og hvem ved, måske er det om et halvt år et helt andet medie, som vi skal forholde os til – og det må vi gøre til den tid, men vi skal være oppe på dupperne og være med, der hvor det sker.

Stafetten går til

Vi sender stafetten videre til Kolding Kommune, som tog skridtet videre end Snapchat og begyndte at date med borgerne på datingapp’en Tinder i forbindelse med deres bosætningskampagne. Vi vil gerne spørge ”Hvordan er det at date med jeres borgere, og hvad er effekten af det i jeres bosætningskampagne?” 

Emneord: Thisted Kommune, Kommunal kommunikation, Kommunikationschefer, Sociale medier, Facebook, Borgerinddragelse, Hans Mogensen, Katrine Jacobsen
Kommunikation i kommunerne på DenOffentlige.dk Hvordan, hvorfor og med hvilke konsekvenser finder strategisk kommunikation sted i kommunerne? Det sætter DenOffentlige.dk skarpt fokus på med blogstafetten Kommunikation i kommunerne....
Aktivitet: Artikler: 21 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også