Har du nogensinde knebet en tåre til en film eller jublet så højt over dit yndlingsholds sejr, at dine naboer fik lyst til at flytte?
Så har du oplevet "kama muta" – en særlig form for følelsesmæssig berøring, som ikke helt kan klassificeres som hverken glæde, tristhed eller empati.
Begrebet stammer fra antropologen og psykologen Alan Fiske fra University of California i Los Angeles. Ifølge The Guardian opstod hans interesse for dette særlige følelsesfænomen lidt tilfældigt på en arbejdstur i Norge, hvor kollegaen Thomas Schubert fortalte om sine mystiske tårer, når han så film med sin datter – helt uden at være trist.
"Vi troede som psykologer altid, at tårer var forbundet med tristhed," siger Fiske, som derefter sendte sine studerende på jagt efter svar på gåden om de uforklarlige tårer.
"Det klassiske eksempel er følelsen, man får, når man efter lang tids adskillelse pludselig ser en gammel ven igen," supplerer Janis Zickfeld fra Aarhus Universitet, der er medforfatter i undersøgelsen.
Jon Zabala, forsker fra University of the Basque Country, forklarer, at kama muta tilskynder os til at tage vare på andre. Udtrykket betyder nemlig "ført bort af kærlighed" på sanskrit.
Men kama muta handler ikke kun om sentimentale gensyn.
Store undersøgelser i 19 lande, med flere tusinde deltagere, har vist, at denne følelsesmæssige tilstand er universel og kan ramme os alle – uanset alder, kultur eller baggrund.
Deltagerne, der så emotionelle videoer, som for eksempel et livslangt kærligt parforhold kondenseret til få minutter, oplevede langt oftere kama muta, end dem, der så sjove eller triste klip.
Alan Fiske påpeger også, at kama muta i nutidens virale videokultur er blevet en sand favorit. Og ja, selvfølgelig handler det ofte om nuttede killinger, der får vores omsorgsgen til at eksplodere.
"Deres sårbarhed aktiverer vores forældresinstinkt," konstaterer Fiske.
Men han advarer samtidig mod, at denne kraftfulde følelse også udnyttes kommercielt – og politisk, hvor reklamer og kampagner effektivt trigger kama muta for at få stemmer eller sælge produkter.