Unge danskere holder fast i kedelige Facebook

Et markant flertal af danske gymnasieelever er på det sociale medie, selvom det er kedeligt, viser rundspørge.

Det sociale netværk Facebook er med 10 år på bagen stadig populært blandt unge herhjemme. Og det på trods af at de bliver mere og mere trætte af mediet.

Det fremgår af en rundspørge, som DR Analyse har foretaget blandt godt 3500 gymnasieelever.

Lige knap 99 procent af de adspurgte gymnasieelever siger, at de er til stede på Facebook, og at godt 94 procent af dem tjekker Facebook dagligt.

Resultatet af rundspørgen er lig det, som lektor ved IT Universitetet i København, Gitte Stald, finder fra sin forskning om unge og sociale medier.

- De er alle sammen på Facebook, men bruger det knap så intensivt, som de gjorde før i tiden, fordi holdningerne til Facebook har ændret sig, og fordi de har fundet nye kanaler med samme funktioner, siger Gitte Stald til DR Nyheder.

Ved siden af besvarelsen omkring deres aktivitet på Facebook, giver de adspurgte nemlig udtryk for, at mediet bliver mere kedeligt, og næsten 40 procent svarer, at de bruger mindre tid på Facebook end for et år siden.

Gitte Stald forklarer den dalende popularitet med, at alle efterhånden har tilføjet sig mediet, og at flere unge nøjes med at tjekke, hvad der sker på Facebook frem for at dele privatbilleder og kommentere på indlæg.

- De er blevet langt mere opmærksomme på, hvad de lægger ud, fordi det rammer så mange, forklarer lektoren.

Lige knap 15 procent af de adspurgte gymnasielever overvejer helt at droppe Facebook, men det er kun 0,9 procent, som indtil videre har vendt mediet ryggen, fremgår det af rundspørgen.

Det hænger sammen med, at de unge kan gå glip af mange informationer, hvis de først har deaktiveret deres Facebook-profil.

- De er afhængige af Facebook, fordi de får mange oplysninger der, som de ikke kan undvære, påpeger Gitte Stald.

Tirsdag er det 10 år siden, at Facebook-grundlæggeren Mark Zuckerberg åbnede for adgangen til det sociale medie.

/ritzau/

 
Emneord: Gymnasieelever, Facebook, Sociale medier, Gitte Stald
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 31.05.18 Infrastruktur
    Forældre taler for lidt med deres børn om ulovlig billeddeling

    Forældre forstår og interesserer sig ikke nok for, hvad deres børn kommunikerer om på de sociale medier. Det viser en undersøgelse af unges forhold til cybercrime i Odense Kommune. Forældre kan ellers være en nøgle til sund digital adfærd, der kan hindre ulovlig billeddeling, peger undersøgelsen på.

  • 03.05.18 Velfærd
    Data-analyse er ikke farligt: Vi kan hacke os til bedre nordiske velfærdssamfund

    Facebooks og andre aktørers brug af data har gjort temaet brandhedt. Derfor er det positivt, at der nu bliver sat fokus på etik omkring brug af data og den information, vi vælger at dele med gratis webtjenester.

  • 19.01.17 Infrastruktur
    Facebook etablerer datacenter i Odense

    Virksomheden bag verdens største sociale netværk, Facebook, har besluttet at anlægge et ca. 56.500 m2 stort datacenter i Tietgenbyen ved Odense. Det samlede projekt omfatter blandt andet 2 datahaller, som hver bliver mere end 25.000 m2 samt 6.500 m2 administrationsbygning.

  • 03.06.16 Politik
    Bredt forlig om gymnasiereform

    Reform af de gymnasiale uddannelser vil ruste Danmarks studenter til at møde de krav, der venter dem i deres videre uddannelse og tilværelse, og på et arbejdsmarked, der fremover stiller endnu større krav til den enkelte. Hent aftale teksten her.

  • 04.02.15 Politik
    Børn skal klædes på til mødet med de digitale medier

    Kulturminister Marianne Jelved vil sikre, at børn ved, hvordan man færdes trygt og lovligt på de digitale medier. Derfor bliver der nu set på, om lovgivningen på området er tilstrækkelig.