V kalder krav om opgør med ungdomsuddannelser spændende

Dansk Industris ønske om "grundlæggende reformer" af ungdomsuddannelserne er "spændende", mener Venstre.

Dansk Industris ønske "grundlæggende reformer" af hele ungdomsuddannelsessystemet "nu og her" vinder umiddelbart gehør hos det store oppositionsparti Venstre.

Det siger undervisningsordfører, Peter Juel Jensen.

- Der ligger nogle spændende tanker i det her med at lave et introforløb, der kan kvalificere de unge menneskers valg, siger han med henvisning til Dansk Industris forslag om at oprette fælles, campus-lignende forløb for alle elever efter folkeskolen.

- Det er ikke noget, vi har taget endeligt stilling til i Venstre, men der er ingen tvivl om, at hvis vi skal løse de udfordringer, som erhvervsskolerne står med, så kan vi ikke se isoleret på skolerne, siger han.

- I Venstre er vi med på, at vi vender bunden lidt i vejret på vores ungdomsuddannelser. Vi vil ikke acceptere, at der er så mange unge mennesker i Danmark, der møder arbejdsmarkedet uden nogle kompetencer, siger Peter Juel Jensen.

Han mener blandt andet, at man i den kommende reform af erhvervsskolerne blandt andet er nødt til at se på en taxameter-reform, studievejledningen og adgangskrav til gymnasierne.

- Vi skal sørge for at få et uddannelsessystem, der lader dem, som er afklarede og motiverede løbe stærkt, mens dem, som måske ikke helt har overblik over deres fremtid endnu også får en mulighed for at smage på forskellige muligheder, siger han.

Socialdemokraternes undervisningsordfører, Ane Halsboe-Jørgensen, vender overfor Politiken tommelfingeren nedad til DI's forslag.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) er på trapperne med sit udspil til en reform af erhvervsuddannelserne.

/ritzau/

 

Emneord: Dansk Industri, Ungdomsuddannelse, Christine Antorini
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 10.03.20 Infrastruktur
    Dansk Industri: Høj dansk CO2-afgift vil skade klimaet og gøre Danmark fattigere

    Klimarådet har i dag afleveret sit bud på, hvordan Danmark skal komme i mål med ambitionen om at nedbringe den danske CO2-udledning med 70 pct. i 2030. Fundamentet i Klimarådets anbefalinger er en høj dansk CO2-afgift på 1.500 kr. pr. ton – det er ifølge DI ikke vejen frem, fordi det vil skade den grønne omstilling, koste job og gøre vores samfund fattigere. Det er afgørende, at målet om de 70 pct. nås ved at udvikle - og ikke afvikle - Danmark, mener DI.

  • 25.10.17 Velfærd
    DI: Tiltrængt fokus på borgernes frie valg

    Regeringen har i dag præsenteret sit udspil til at styrke og udvide borgernes frie valg. DI er tilfredse med, at regeringen skærper fokus på borgernes frie valg, som på flere områder i dag ikke fungerer godt nok.

  • 02.02.17 Ledelse
    DI får anerkendelse for debat om konkurser

    IKA, Foreningen af offentlige indkøbere, tildeler Dialogpris 2017 til Dansk Industri. Prisen går til DI for indsatsen med at fremme en konstruktiv dialog om, hvordan konkurser blandt private leverandører af hjemmepleje kan forebygges og håndteres bedst muligt.

  • 29.11.16 Velfærd
    Markante stordriftsfordele ved Facility Management

    Der er stadig større efterspørgsel på Facility Management, hvor flere støttefunktioner integreres i én samlet løsning. Flere offentlige myndigheder har allerede haft en række erfaringer med Facility Manangement, og det har givet gode resultater.

  • 01.11.16 Infrastruktur
    Uddannelse direkte ind i musikbranchen

    VUC Roskilde har åbnet en ny rytmisk musikafdeling med eget lydstudie til HF-uddannelsen. Det giver samarbejde med lokale spillesteder og en ny tilgang til skolen for unge med dårlige skoleerfaringer.