Altinget skriver at ”Voksenuddannelser plages af massivt elevfravær”. Gennemsnitlig 35% på den almene voksenuddannelse på 9. og 10. klasses niveau. Det er et tal, der skal bringes ned – og ja, det er alle enige om. Men hvad er egentlig et godt tal, når voksenuddannelsescentrene også har til opgave at hjælpe flere og flere voksne mennesker med store udfordringer i deres liv.
Lige nu læser andre
Man kan fremstille tal på mange måder. I Altinget i dag omtales en rapport fra Deloitte under overskriften ”Massivt elevfravær”, og KL kalder elevfraværstallene på den almene voksenuddannelse på 9. og 10. klasses niveau for ”stærkt bekymrende”.
Mere fra KVUC
Københavns Voksenuddannelsescenter deler viden og erfaringer på DenOffentlige.
Lad det være sagt helt entydigt: Vi skal arbejde hårdt for at bringe fraværet ned. Altid! På KVUC i København har vi en fraværsprocent, der i foråret 2016 lå på 20-25%.
Andre tal viser, at 86% af kursisterne gennemførte deres undervisningstimer samme forår, og fra 2013 til 2016 er denne gennemførselsprocent steget med 10-20% i de forskellige fag.
Er det dårlige tal?
Når målet altid må være, at 100% gennemfører deres undervisning, er der et stykke vej endnu. Det er dog vigtigt at se tallene i en større sammenhæng.
Kursistgruppen er blevet stadig mere kompleks
Mange ved ikke, hvad den almene voksenuddannelse (avu) faktisk dækker over. På avu hjælper vi voksne med at få de kvalifikationer på 9. og 10. klasses niveau, som de mangler. Det er flere, end de fleste er klar over. På KVUC havde vi i alt indskrevet 2500 kursister på avu i 2016. Der er mange stærke personer iblandt målgruppen, men der er også mange udsatte grupper.
Omkring 20% af en typisk ungdomsårgang i hovedstaden får ikke deres afgangsprøve fra 9. klasse med karakterer, der giver dem mulighed for at komme videre. Dykker man ned i Deloittes rapport ”Kombineret kvantitativ og kvalitativ analyse af avu og produktionsskoleforløb”, så får man ret hurtigt et mere nuanceret billede end overskriften om ”elevfravær” antyder.
Rapporten fremhæver, at ”kursist- og deltagergruppen er blevet stadig mere kompleks”:
- Mange kommer fra uddannelsesfremmede hjem og kæmper med sociale, sundhedsmæssige og sproglige udfordringer.
- 35% af kursisterne er af anden etnisk baggrund end dansk.
- 7% af kursisterne har en psykisk diagnose.
- 12% af kursisterne har en eller flere strafferetslige domme bag sig.
- Er et landsgennemsnitligt fravær på 35% det rette at se på uden at se på andre sammenhænge?
- Er en gennemførselsprocent på KVUC på 86% i undervisningstimerne i foråret 2016 fakta, som også bør bringes i spil?
- Deloitte rapporten på, at andelen af kursister der fortsætter i uddannelse et halvt år efter deres avu-forløb er stigende fra 2010-2014. Er det også fakta, der bør nævnes i sammenhængen?
- 90% af de unge, der får mentorstøtte på KVUC via Genvejen, gennemfører deres uddannelsesforløb.
- En ny VUC-undersøgelse viser, at mere end 11.000 har fået adgang til erhvervsuddannelserne via uddannelser på VUC.
- Den daglige undervisning sker med et direkte fokus på de enkelte deltageres udfordringer og faglige mangler.
- Der sideløbende arbejdes med personlig kompetenceudvikling og systematisk udvikling af studiekompetencer.
- Der skal være et stærkt og forpligtende samarbejde om de unge mellem uddannelsesinstitutioner, jobcentre og ungdomsvejledninger