Aldi pressefoto

Ny analyse: Højere priser går ud over danskernes livskvalitet og humør

Velfærd

30/03/2022 14:20

Prisstigninger på mad, el, brændstof og gas gør ikke kun ondt i pengepungen. De påvirker også danskerne mentalt. Hver tredje dansker siger, at de stigende forbrugerpriser går ud over deres livskvalitet og stresser dem, fordi de har færre penge til uforudsete udgifter. Bekymringerne dokumenteres i ALDImeter – en stor landsdækkende undersøgelse. Men selvom prisstigningerne er store, kan man godt spare, uden at det går ud over stemningen i familien, mener familievejleder Lola Jensen.

En krone mere for en liter mælk vælter ikke budgettet. Men hvad med 3 kroner ekstra?

Læg så 5 kroner oveni for en pakke økologisk smør, 4 kroner for et rugbrød og 2 kroner for salat, så kan det for alvor mærkes i madbudgettet. Hertil kommer højere priser på alt fra elektricitet til benzin. Det påvirker danskernes humør og livskvalitet.

ALDImeter, der tre gange årligt tager pulsen på danskernes hverdag, viser, at 40 procent giver udtryk for, at de stresser over færre penge til uforudsete udgifter. 32 procent oplever, at de højere forbrugerpriser går ud over deres livskvalitet, og 27 procent føler, at prisstigningerne gør dem i dårligere humør.

35 procent af danskerne bekymrer sig – i høj eller meget høj grad – over den indvirkning, de stigende forbrugerpriser har. ALDImeter viser, at bekymringen er størst hos danskere med en årlig husstandsindkomst på under 300.000 kr.[1]Eksempelvis lærlinge, studerende og personer uden for arbejdsmarkedet.

”Rigtig mange danskere er påvirket af de stigende priser. De føler, at deres mulighedsrum er blevet indskrænket, fordi de ikke har råd til det samme som før. Det viser ALDImeter. De samlede konsekvenser skal lige lande, og ingen ved, hvor meget de fortsat vil stige. Men start alligevel nu med at overveje nøje, hvilke signaler du udsender. Du smitter dine omgivelser med dit humør – især dine børn. Tænk på, hvordan I snakker om jeres økonomiske situation og indfører nye vaner, så børnene ikke påvirkes negativt,” udtaler familievejleder Lola Jensen, der også inspirerer forældre omkring børn og økonomi, og uddyber:

”Vend det negative til noget positivt – og se muligheder frem for umuligheder. Når I snakker sammen, så brug positive formuleringer. Fokuser på det positive og sjove ved at tage en tur på stranden og bygge sandslotte i stedet for på det negative i, at der ikke er råd til en tur i badeland. Husk, at dine børn er tilfredse, hvis du er tilfreds. Hvis du giver indtryk af, at familien har et godt liv, så synes dine børn det også.”

Spar på det sjove – men bevar den gode stemning

Når danskerne skal spare, påvirker det livskvaliteten og stemningen i familien. Det går nemlig ud over det ’sjove’. Danskerne svarer, at skal de spare i en tid som nu, når de handler dagligvarer, så sparer de helst på søde sager (42 %), chips (36 %), alkohol (33 %) og sodavand (32 %).

”De stigende priser får danskerne til at kigge kritisk på de varer, de køber. De vil som det første fravælge forkælelsesvarerne. Mere end hver tredje dansker peger her på fx slik, sodavand og vin som varer, de sparer på. Det er jo også ofte de ting, som gør livet lidt sjovere, så det kan påvirke stemningen derhjemme negativt at skære her,” siger Louise Wendelbo, kommunikationschef i Aldi og kommer med dette råd:

”Når man handler, kan man med fordel kigge på andre mærker end dem, man normalt køber. Ofte findes der et godt og billigere alternativ, så der stadig er rum for at forkæle sig selv eller familien med fredagsslik og weekendvin. Og så er det værd at se på, om der kan skiftes lidt ud i ’hofretterne’, så gode danske grøntsager som kål, rødbeder og gulerødder fylder mere. Det er sundt for både krop og pengepung.”

Fokusér på nye muligheder

Som familievejleder anbefaler Lola Jensen, at man ikke bare fokuserer på, hvad man kan skære fra – men i meget højere grad på, hvad man kan skabe af nye muligheder.

”Jeg siger altid til de familier, jeg rådgiver, at vi skal se på de muligheder enhver ny situation også giver. Brug de højere priser som en god anledning til at tage på nye oplevelser sammen. Det behøver ikke koste penge. Man behøver ikke at tage en tur i biografen, i badeland eller på restaurant for at hygge sig. Tværtimod,” lyder det fra Lola Jensen der fortsætter:

”Gør noget godt, sjovt og overraskende for hinanden. Det kan være en sangaften, hvor I på skift vælger en sang, I skal synge. Hvis et af børnene elsker at tegne, kan I lave en tegneaften, hvor hele familien laver en fælles tegning. Eller I kan tage en dag på stranden og bygge sandslotte og samle muslinger. Hele familien kan byde ind med idéer, og man kan sætte det i kalenderen, så alle har noget sjovt at se frem til. Det koster ikke noget, og det handler ikke om at spare, men om at skabe en masse gode fælles minder.”

Gode råd:

SPAR UDEN AT DET GÅR UD OVER HUMØRET

Vækker de stigende forbrugerpriser bekymring og gør dig i dårligt humør, er du langt fra den eneste. I ALDImeter giver 35 procent af danskerne udtryk for, at de bekymrer sig over den indvirkning, de stigende forbrugerpriser har, og 27 procent siger, at prisstigningerne gør dem i dårligere humør. Ifølge familievejleder Lola Jensen er det vigtigt, at man ikke lader det gå ud over sine børn. Derfor har hun følgende råd til at bevare den gode stemning i familien, selvom man skal spare.

Vis begejstring frem for frustration. Du smitter dine omgivelser med dit humør og din tilgang. Husk, at dine børn er tilfredse, når du er tilfreds. Giver du udtryk for, at familien har et godt liv, så synes børnene det også. Så overvej nøje, hvordan du italesætter ændringer og nye vaner.

Vend negativt til positivt. Brug positive formuleringer om og i hverdagen. ’Ej, hvor er vi heldige, at vi skal på tur til stranden i weekenden og bade og bygge sandslotte’ i stedet for ’Vi har desværre ikke råd til at tage i sommerland, så I må nøjes med en tur på stranden’. Eller: ’Prøv lige at se de her flotte æbler, jeg har købt, de smager så lækkert’ i stedet for ’Vi har ikke råd til mango, så tag et æble.’

Se muligheder, ikke umuligheder. Når du tænker positivt frem for negativt, er det også nemmere at se muligheder. Hvis I ikke har råd til at lave den der meget fancy pesto, så lad være med at snakke om det som en mulighed, som I går glip af. Fokuser i stedet på, at I skal ud og finde ramsløg eller brændenælder til en helt unik og ny smagsoplevelse.

Tal om værdi for pengene. Snak ikke økonomi og økonomiske bekymringer med jeres børn. Det kan gøre dem urolige og utrygge. I kan godt forklare børnene, når I handler, at hvis I køber de 8 isvafler, er der is til 2 fredage. Køber I i stedet 20 ispinde til samme pris, har I is til 5 fredage. Så hjælper du dine børn med at forstå, hvordan I får mest ud af jeres penge.

Vær åben. Vær åben over for dine omgivelser og søg opbakning og løsninger: Du kan godt spørge om hjælp og sige: ‘Vi har ikke bil, må min søn køre med til træning’ eller foreslå ‘Skal vi slå vores børns fødselsdagsfester sammen’, eller ’Må jeg låne jeres telt, hvis I ikke bruger det?’ Vær okay med et nej, men søg muligheden – og tilbyd dét, som du kan bidrage med.

Kilder: Lola Jensen, familievejleder og ALDImeter, 2.000 interviews gennemført af YouGov for Aldi Danmark
 

Highlights fra ALDImeter

Sådan påvirkes danskernes livskvalitet og humør

  • 32 procent af danskerne siger, at de stigende forbrugerpriser går ud over deres livskvalitet.
  • 27 procent af danskerne siger, at de i høj eller meget høj grad bliver i dårligere humør, når de tænker på de øgede leveomkostninger.
  • 40 procent af danskerne oplever, at det stresser dem, at de har færre penge til uforudsete udgifter.
  • 35 procent af danskerne bekymrer sig over den indvirkning, de stigende forbrugerpriser (på bl.a. el, varme, fødevarer mv.) har på dem og deres husstand.
  • 54 procent af de adspurgte danskere med en årlig lønindkomst på under 300.000 kr. bekymrer sig – i høj eller meget høj grad – over den indvirkning, de stigende forbrugerpriser har på dem og deres husstand.

Sådan ændres forbruget

  • 7 ud af 10 svarer, at de inden for det seneste halve år har ændret deres indkøbsvaner ved køb af dagligvarer som følge af de stigende forbrugerpriser og køber færre ’unødvendige’ varer (fx slik, sodavand, vin mv.).
  • 47 procent svarer, at de oftere kigger efter tilbud eller benytter tilbudsaviser og tilbudsapps.
  • 54 procent svarer, at de kigger mere på pris, når de handler end tidligere.
  • 31 procent af danskerne svarer, at det er svært eller meget svært at ændre på sine/husstandens forbrugsvaner for at imødekomme det seneste halve års stigninger i forbrugspriserne.

Kilde: ALDImeter, 2.000 interviews gennemført af YouGov for Aldi Danmark

 

Mest Læste

Annonce