Vertikal samskabelse kan bryde hierarkier og barrierer
Samskabelse på tværs - af organisationer og sektorer - er vi efterhånden vant til at tale om. Men den vertikale samskabelse - den, der udfordrer hierarkiet - er mindst lige så vigtig, skriver professor Eva Sørensen.
Mange kommuner og regioner undersøger i dag nysgerrigt, hvordan samskabelse mellem forskellige offentlige og private aktører kan bidrage til at øge den offentlige sektors evne til at løse vigtige opgaver og skabe øget offentlig værdi for samfundet. Indtil nu har fokus har imidlertid først og fremmest været rettet mod horisontal samskabelse, hvor aktører pÃ¥ samme niveau finder sammen pÃ¥ tværs af silo- og sektor-grænser, for at løse en konkret opgave eller udvikle en løsning pÃ¥ et pressende samfundsproblem.Â
Horisontal samskabelse er vigtig, fordi den fremmer koordination, mobiliserer relevante ressourcer og berørte aktører, og skaber synergi, innovation og fælles retning i offentlige og private aktørers bestræbelse pÃ¥ at løse konkrete samfundsudfordringer og realisere vigtige mÃ¥lsætninger og visioner.Â
Der er imidlertid et lige sÃ¥ stort potentiale i vertikal samskabelse. Det kan eksempelvis ske gennem en mÃ¥lrettet dialog mellem stat, regioner og kommuner rettet mod at skabe sammenhæng mellem de mÃ¥lsætninger der er for styringsindsatsen, de konkrete initiativer der tages og de resultater, der opnÃ¥s. Det kan ogsÃ¥ ske ved, at politikere i stat, regioner og kommuner indgÃ¥r i en dialog med administrative ledere og medarbejdere om politikudvikling og om hvordan en politik bedst implementeres. Endelig kan det ske ved at offentlige ledere og medarbejdere inddrager brugerne i design af nye service systemer, sÃ¥ de bliver mest formÃ¥lstjenelige og brugervenlige.Â
Men hvorfor er den vertikale samskabelse vigtig, hvad kan den, og hvordan ser den ud i praksis?Â
Skab dialog op - og ned - gennem styringskædenÂ
Det er velbelyst i bÃ¥de dansk og international forskning, at hierarkiske organiseringsformer sjældent kan sikre den ønskede sammenhæng mellem det som politikerne beslutter, det administrationen gør og det borgerne efterspørger og har behov for. Ã…rsagen kan være forskellige opfattelser af problemet og formÃ¥let med indsatsen, mangel pÃ¥ vidensdeling mellem niveauerne og en generel usikkerhed pÃ¥ de andre aktørers hensigter, bevæggrunde og overvejelser. Dertil kommer, at der er en lang række styringsdilemmaer, som aktørerne oplever og vægter forskelligt. Et eksempel pÃ¥ et sÃ¥dant dilemma er, at der bÃ¥de er fordele ved central styring og decentralt handlerum. Andre dilemmaer er det samtidige ønske om ligebehandling og skræddersyede løsninger, stabilitet og fleksibilitet, og brugerinddragelse og høj faglighed. Â
RUC på DenOffentlige
RUC udgiver relevante artikler fra forskere og kandidatstuderende på DenOffentlige. Der er oprettet en intern redaktionsproces på RUC for at sikre kvaliteten.
Samarbejdet mellem RUC og DenOffentlige har til formål, at bringe forskernes viden, fremtidens fagfolk tættere på arbejdsmarkedet, og offentligt ansatte tættere på ny viden.
I offentlige bureaukratier er der i særlig grad fare for, at det politiske-strategiske niveau, hvor politikerne bestemmer, afkobles fra det administrative niveau, hvor administrative ledere, medarbejdere og brugerne opererer.Â
Samskabt styring gennem dialog op og ned i styringskæden kan bidrage til at koble niveauerne bedre sammen. Gevinsten er en styrket koordination i forhold til opgaveløsningen og en balanceret hÃ¥ndtering af vigtige styringsdilemmaer. Dertil kommer en øget vidensdeling og gensidig læring med henblik pÃ¥ at øge og innovationskraften i alle led i styringskæden.Â
Politikere og administrative topledere fÃ¥r en større viden om problemer og udfordringer længere nede i organisationen og i mødet med borgerne. Medarbejderne fÃ¥r en bedre forstÃ¥else af politikernes og den administrative ledelses perspektiv pÃ¥ styringsopgaven. Ny forskning i privat sektor innovation viser, at virksomheder i stigende grad ser innovation og produktion som tæt forbundne kar. Innovation og nytænkning kommer hverken fra oven eller fra neden, men opstÃ¥r i mødet mellem det overordnede strategiske perspektiv og det konkrete arbejde med at fÃ¥ tingene til at virke i praksis. Samskabt styring mellem forskellige led i offentlige hierarkier baner vejen for sÃ¥danne møder.Â
Styringslaboratorier som arena for samskabt styringÂ
Vertikal samskabelse kan organiseres pÃ¥ mange forskellige mÃ¥der. Den kan være mere eller mindre integreret i organisationers mÃ¥de at arbejde pÃ¥. Nogle har rettet blikket mod MED-organisationen som mulig arena for samskabt styring jf. tidligere artikler fx her pÃ¥ Denoffentlige.dk.Â
En anden mulighed er at afholde styringslaboratorier. Et styringslaboratorium er en workshop, hvor aktører fra alle led i styringskæden bringes sammen med henblik pÃ¥ at tegne et fælles billede af kerneopgaven. Hvilken rolle og funktion har forskellige aktorer i organisationens arbejde med nÃ¥ sine mÃ¥l? Arbejdet med at beskrive og tegne den samlede indsats, arbejdsdeling og proces bidrager ikke bare til at afdække misforstÃ¥elser og svage koblingspunkter, men ogsÃ¥ til at udvikle en fælles forstÃ¥else af de dilemmaer, der er pÃ¥ spil. Dermed er grundlaget skabt for at aftale hvordan disse dilemmaer bedst hÃ¥ndteres og finder deres rette leje gennem nye innovative styringstiltag og løsninger. Sidst men ikke mindst vil styringslaboratorier skabe et fælles ejerskab til den mÃ¥de som man arbejder med en problemstilling. Det kan medvirke til at skabe samklang og fælles retning -ikke bare i tale, men ogsÃ¥ i handling.Â
Styringslaboratorier kan handle om substantielle problemstillinger, hvor de politiske og/eller faglige ambitioner ikke er blevet indfriet gennem den samlede indsats i styringskæden. Det kunne eksempelvis være på uddannelsesområdet, hvor der i mange år har været fokus på, at der er unge som aldrig får en ungdomsuddannelse, uden at det for alvor er lykkedes at bringe tallet op. Her kunne det være oplagt at bringe alle de parter sammen, som på den ene eller den anden måde er involveret i undervisning af børn og unge med henblik på at undersøge, hvor kæden hopper af, og finde løsninger herpå.
Styringslaboratorier kan også tage afsæt i et ønske om at få en bestemt styringsmekanisme eller ledelsesform til at virke bedre, end den gør. Over længere har tid både stat regioner og kommuner været optaget af at afbureaukratisere, men det har for de fleste vist sig at være vanskeligt at gøre i praksis. Styringslaboratorier er en af de veje man kan gå for at får løst op for den gordiske knude. Det er man bl.a. i gang med i Høje Taastrup, hvor man netop nu bringer administratorer og medarbejdere sammen i en fælles bestræbelse på at finde ud af, hvor der er overflødigt bureaukrati, og hvordan man kan fjerne det uden negative effekter på opgaveløsningen. I Horsens er man i gang med en lignende proces, med fokus på at slanke dokumentationskravene.
Lad os få gang i den vertikale samskabelse af den offentlige styring til gavn for alle led i styringskæden - og for borgerne.
Det er som altid meget vigtigt at systemet er gearet til at kunne håndtere en strategi om eks samskabelse. Det er eks. svært at overføre laboratoriearbejdet til virkeligheden, da det kræver systemændringer. Men jeg er enig i at innovation opstår der hvor strategier møder der konkrete arbejde. Så spørgsmålet er vel nok hvordan vi får skabt kultur og rum til at eksperimentere på virkeligheden. Det behøves heller ikke være pakket ind i store forkromede processer. Det kan sagtens være et stykke konkret arbejde hvor de forskellige involverede mødes for at drøfte hvordan opgaven kan organiseres. Men det kræver noget fælles viden og forståelse omkring arbejdet. Det skal der være tid til.
Tak for et velskrevet indspark om det vertikale perspektiv. Heri indeholdes også muligheden for en begavet samtale, på tværs af styringskæden, om tilpasningen af det samlede styringsmiljø omkring en opgave. Jeg ser nemt for mig, at dialogen kan dokumenteres og dermed udgøre fremtidens dokumentationsmateriale. Her bliver det vigtigt, at den dialogiske organisation altid er velsmurt på de faglige kompetencer hos medarbejdere og ledelse, og at borgerne inddrages bredt og med bidrag, der giver dialogen en nødvendig bredde og substans i perspektivet.