43. firma er konkurs i privat ældrepleje: Urealistisk marked, siger forsker

Velfærd

13/02/2017 11:13

Nick Allentoft

Både kommuner og private plejefirmaer har et ansvar for de mange konkurser, mener professor efter konkurs nummer 43.
Lev-Vel Privat Godkendt Hjemmehjælp skal ikke længere stå for privat ældrepleje på Lolland-Falster. Firmaet er nemlig gået konkurs, og dermed fortsætter konkurserne i branchen. Det skriver fagforbundet FOA i en pressemeddelelse.   Antallet af konkurser er dermed oppe på 43 siden 2006. 39 af dem har fundet sted, siden markedet for alvor blev konkurrenceudsat i 2013.

Ifølge FOA har de mange konkurser berørt i alt 11.649 ældre. Det skaber desuden problemer for kommunerne, fordi konkursen kan ske med få timers varsel. Ældre risikerer dermed at stå i en usikker situation, hvor de skal vente på, at der findes en løsning, før hjælpen kommer.

  Forsker: Plejefirmaers aftaler med kommuner er urealistiske Aftaler mellem kommuner og private leverandører af ældrepleje er ofte urealistiske, og det fører til mange konkurser, mener professor Ole Helby Petersen, der forsker i udlicitering på Roskilde Universitet.   Ifølge Ole Helby Petersen har markedet ikke fundet et passende niveau siden lovændringen.

- I mange tilfælde har man konkurreret for hårdt på prisen. Så hårdt at de private leverandører går konkurs. Der bliver lavet nogle aftaler ude i kommunerne, der ikke er realistiske fra hverken kommunernes eller leverandørernes side, siger han.

Professoren mener, at hovedansvaret ligger hos de private leverandører, der siger ja til aftalerne og efterfølgende går konkurs. Men kommunerne har et medansvar, fordi man inden for reglerne kan vægte pris og kvalitet forskelligt.   Før lovændringen var der en fritvalgsmodel, hvor private leverandører kæmpede med kommunerne på kvaliteten af hjemmeplejen. Nu konkurreres der både på kvalitet og pris.   Problemet opstår ifølge Ole Helby Petersen dermed, fordi "man både forsøger at blæse og have mel i munden". Derfor bør politikerne i Folketinget se på regelsættet og vælge én af to løsninger, mener han.   - Man kan gå tilbage til en mere ren fritvalgsmodel, som man havde før 2013. Ellers skal man tage skridtet fuldt ud og gå over til en mere ren udliciteringsmodel. På baggrund af de erfaringer, vi har gjort, tror jeg, det er blandingen af de to, der ikke fungerer særlig godt i praksis, siger professoren.   /ritzau/

Mest Læste

Annonce