Forside Bil og motor Forskere har lavet gennembrud for benzin- og dieselbiler: Kan reducere...

Forskere har lavet gennembrud for benzin- og dieselbiler: Kan reducere forbruget med op mod 50%

fuel, car, benzin, diesel, tankstation
Shutterstock

Forskernes resultater viser, at brændstofforbruget kan reduceres markant.

Lige nu læser andre

Det er vist ikke gået nogens næse forbi, at fremtiden for benzin- og dieselbiler er meget tvivlsom. 

Hvert år stiger andelen af nye biler, der kører på el, og meget tyder på, at biler på fossile brændstoffer snart vil blive helt udfasset.

Håbet er dog ikke helt ude for dem, der stadig drømmer om at fremtidens biler skal køre på benzin og ikke el. 

Utallige steder rundt om i verden bliver der forsket i alternativer til den benzin og diesel, vi kender i dag, som kan være mere miljøvenlige. 

Et af de projekter finder sted på Aalto-universitet i Finland. 

Læs også

HyMar-projektet, som drives af forskere fra universitetet, forsker i en såkaldt argoncyklusmotor.

Motoren ligner på mange måder en traditionel motor, men i stedet for at lade motoren “ånde” almindelig luft, som består af en blanding af nitrogen og ilt, har forskerne arbejdet med en argon-ilt-blanding. 

Skiftet ændrer forbrændingsprocessen fundamentalt og udnytter de termodynamiske egenskaber ved argon, som er en ædelgas.

Professor i energiteknik ved Aalto Universitet, Ville Vuorinen, beskriver ifølge finske Voice potentialet som enormt. 

Ifølge professoren kan argon i motorens kredsløb påvirke forbrændingen på en måde, der gør teknologien interessant langt ud over laboratoriet. Forskerholdet har blandt andet brugt en optisk motor til at observere selve forbrændingen og sammenholde målinger med de teoretiske modeller.

Læs også

Traditionelle benzinmotorer udnytter typisk 20 til 30 procent af energien i brændstoffet, mens dieselmotorer ligger omkring 30 til 40 procent. 

I en argoncyklusmotor vurderer forskerne, at virkningsgraden kan komme op på 70 til 80 procent. Så høj effektivitet kan i princippet halvere brændstofforbruget uden at skrue ned for ydelsen.

Miljøgevinsten ligger især i fraværet af nitrogen. 

I almindelige motorer kan nitrogen ved høje temperaturer reagere med ilt og danne kvælstofoxider, som er skadelige. Når nitrogen fjernes fra ligningen, forsvinder den emissionsvej. Bruges grøn brint som brændstof, kan motoren i princippet køre uden CO₂ og uden kvælstofoxider.

Der er dog unægteligt langt fra laboratorie til masseproduktion, så det er svært at forestille sig, at sådanne motorer vil være at finde i biler inden for få år. 

Læs også

Ads by MGDK