Besparelsen kan blive stor.
Lige nu læser andre
Produktionen af vedvarende energi fra blandt andet vindmøller og solceller vokser så hurtigt, at der er dage, hvor store mængder energi går tabt, fordi elnet og lagerkapacitet ikke kan følge med produktionskapaciteten.
Vind og sol leverer ofte mest, når forbruget er lavt, og konsekvensen bliver nedregulering, hvor møller og solparker må skrue ned for produktionen, der ellers var forhold til at blive lavet.
Storbritannien er blevet et tydeligt eksempel på problemet.
Vindmølleparker måtte i 2023 afstå fra at levere omkring 4,3 terawatt-timer strøm, svarende til omtrent fem procent af den årlige produktion, ifølge opgørelser, som også knytter store systemomkostninger til begrænsningerne.
Det skriver mediet TheConversation.
Læs også
Mønstret gentager sig i andre lande som Danmark og Holland, hvor udbygningen af grøn kapacitet løber hurtigt.
På øen Isle of Wight ud for Englands sydkyst forsøger et europæisk udviklingsprogram at pege på en mulig nøgle til problematikken.
Virksomheden DriVe2X afprøver et koncept kaldet tovejs opladning, hvor elbiler ikke kun aftager strøm, men også kan levere strøm tilbage til bygninger eller elnettet.
Det betyder i praksis, at elbilen modtager strøm, når produktionen af el er på sit højeste, og strømmen er billigst, mens den giver strøm tilbage til huset i de timer af døgnet, hvor efterspørgslen efter el er højest.
På øen skaber turismen store udsving i elforbruget over året, og mange besøgende ankommer i elbil, som i lange perioder står parkeret ved hoteller og overnatningssteder.
Læs også
Formålet med konceptet er at udnytte den stille tid, hvor bilen alligevel ikke kører, til at opsamle overskudsstrøm i batteriet og levere den tilbage, når belastningen topper.
En undersøgelse fra University of Michigan vurderer, at vehicle to home-løsninger kan reducere elbilisters ladeudgifter markant over bilens levetid, i bedste fald med besparelser op til 40.000 kroner afhængigt af scenarie og prisstruktur.