“Vi kan se, at ejerne af benzin- og dieselbiler betaler alt for meget i skat.”
Lige nu læser andre
De seneste år har økonomisk set ikke været sjove.
Stort set alting er steget mærkbart i pris, og det betyder, at flere end nogensinde før kæmper for at få hverdagen til at hænge sammen.
Det betyder også, at små ændringer i den forkerte hurtigt retning kan få stor betydning.
Ejere af benzin- og dieselbiler skal nu forberede sig på, at de skal finde flere penge frem i 2026.
Det skriver B.T.
Læs også
Dyrere at eje
Sagen er nemlig den, at den grønne ejerafgift stiger, når vi træder ind i det nye år.
For eksempel stiger en Volvo V60 fra 2011 med 1.000 kroner, så den kommer til at koste 11.000 kroner årligt.
I den liberale tænketank Cepos mener man, at regningen er skæv.
Analysechef Otto Brøns Petersen peger på, at ejerne betaler mere, end bilernes samlede belastning tilsiger.
“Vi har set på de skadesvirkninger, som benzin- og dieselbiler har på samfundet. F.eks. i form af CO2-udslip, luftforurening, støj, slid på vejen og trængsel. Og vi kan se, at ejerne af benzin- og dieselbiler betaler alt for meget i skat,” udtaler han.
Læs også
Ny måde at betale
Cepos foreslår derfor et opgør med registreringsafgiften og i stedet en model, hvor bilister betaler for, hvor og hvor meget de kører.
Fokus bør især være på trængsel omkring de store byer.
Den tanke møder opbakning fra den grønne tænketank Concito. Her peger seniorkonsulent Søren Have på, at elbiler stort set ikke bidrager til vejene, mens fossilbiler betaler hovedparten.
“Vores bud på en løsning er, at vi går over til roadpricing, hvor man bliver beskattet af, hvor meget man kører og generer i form af f.eks. støj og udledning af partikler. Dette for blandt andet især at minimere trængsel. Så der er vi på linje med Cepos,” siger han.
Skatterabatten på elbiler har haft stor effekt.
Læs også
Næsten 70 procent af alle nye biler i 2025 kører på el. Samtidig viser tal fra FDM, at omkring 2,2 millioner biler på de danske veje stadig bruger fossile brændstoffer.