Danmarks tredjestørste bank nægter at have haft samarbejdsaftale med omstridt advokatfirma i Panama. Stifter af advokatfirmaet i centrum af skattely-sag ser lækage som et angreb på Panama.
Lige nu læser andre
Skattely – læs det væsentligste her
Skattely og de mennesker, der bruger skattely, er jaget vildt efter et gigantisk internationalt læk. Følg udviklingen her.
Det mener Jyske Bank, som kommenterer udsendelsen “Det store skattelæk”, der blev sendt søndag aften på DR. Her blev Jyske Bank nævnt sammen med en række andre selskaber, som angiveligt hjælper kunder med skatteunddragelse.
– Samlet set mener vi, at den fremsatte kritik af banken er udokumenteret og helt grundløs, lyder det i en skriftlig udtalelse fra banken. DR er blandt andet kommet i besiddelse af et notat fra advokatfirmaet Mossack Fonseca i Panama. Firmaet er kendt som en af verdens største udbydere af skattelyløsninger. I notatet står der, at Mossack Fonseca i 2005 skulle have holdt et møde med medarbejdere fra Jyske Bank, og at disse medarbejdere skulle have fortalt, at banken havde etableret flere selskaber for bankens kunder. – Efterfølgende er vi desuden blevet oplyst, at Jyske Bank er oprettet i Mossack Fonsecas system som såkaldt “professional client”. – Jyske Bank kan ikke genkende dette. Bankens medarbejdere har ingen erindring om et sådant møde. Jyske Bank har aldrig haft en samarbejdsaftale med Mossack Fonseca. Hvis banken er oprettet i deres system som kunde eller kundeemne, er det uden vores vidende, skriver Jyske Bank.Blandt de i alt 11,5 millioner dokumenter, der er blevet lækket fra Mossack Fonseca, er der ifølge DR også eksempler på en mailkorrespondance mellem Jyske Bank og Mossack Fonseca om seks forskellige kunder. Disse kunder overtog Jyske Bank dog angiveligt ved overtagelsen af Sparekassen Lolland i 2013.