Tillid er et stort og højaktuelt tema indenfor ledelse i disse år. Det er samtidig en følelse, der er i spil hver eneste dag. JA – tillid er en FØLELSE! Se video om The Circle of Safety,
Lige nu læser andre
Innovationsdebatten
Bliv inspireret til mere innovation i Innovationsdebatten og bogmærk temasiden med fokus på innovation
Begge dele farver den måde, du møder artiklen på. Uanset om du er bevidst om dette tillidsforhold eller ej. Og eftersom tillid er en følelse, så er din vurdering langt fra særligt rationel. Som oftest vil du efterfølgende efterrationalisere, hvorfor du traf en given beslutning, eller hvorfor du valgte at stole på vedkommende, men de reelle beslutninger finder sted i de irrationelle centre af din hjerne. Tillid er følelser!
Tillid er et fundamentalt behov og en grundlæggende, menneskelig følelse Den tyske sociolog Niklas Luhmann kaldte tillid ”en mekanisme til reduktion af social kompleksitet”. I praksis indebærer det bl.a., at god ledelse helt fundamentalt handler om tillid. Stoler dine medarbejdere ikke på dig, så følger de ikke dine vejledninger og instrukser. Og tilsvarende: Stoler medarbejderne ikke på hinanden, så bliver de til grupper frem for teams. Tillid er derfor af gode grunde udnævnt til fremtidens vigtigste valuta. Uden tilliden kan vi ikke skabe og udvikle bæredygtige økonomier, samfund og offentlige instanser. Uden tilliden fungerer hverken vores demokratiske systemer, kommuner, regioner eller ledelser. Som mennesker har vi et fuldstændig fundamentalt behov for at føle os trygge. Selv hos de af os med et eventyrgen, i mit eget tilfælde lysten til at skabe nye virksomheder, så findes også trangen til at være en del af noget større. Det kan være familien og fællesskabet derhjemme, men det kan også være på arbejdspladsen og i forhold til kollegerne.Den amerikanske ledelsesekspert Simon Sinek har gennemført en række spændende studier af, hvorfor nogle organisationer toppræsterer, mens andre falder fra hinanden. Én af hovedkonklusionerne herfra er, at det i høj grad afhænger af ledernes evne til at opbygge en tillidscirkel.
Læs også