En række kommuner bøvler med at rekruttere tilstrækkeligt mange og tilstrækkeligt dygtige medarbejdere til lederstillinger på folkeskoler. Flere kommuner løser udfordringen gennem målrettet kompetenceudvikling af lærere til ledere.
Lige nu læser andre
Mediefællesskabet DenOffentlige
DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.
Konkret har skoleforvaltningen i Ikast-Brande Kommune hvert år siden 2000 sendt tre lærere eller pædagoger ’med en leder i maven’ på målrettet opkvalificering gennem uddannelsesprogrammet ’Lærer til Leder’. Der er tale om et treårigt, skræddersyet forløb, som VIA Efter- og videreuddannelse, i et samarbejde med en række kommuner, er landets eneste udbyder af.
Læs også
VIA University College
Et af de elementer i ’Lærer til Leder’, der får særlig meget ros, er den inkluderede, obligatoriske mentorordning. Ordningen betyder, at de skoleledere, der har lærere af sted på videreuddannelsen, skal varetage rollen som mentor og løbende sætte lederaspiranterne ind i flere og flere ledelsesopgaver. På den måde sker overgangen fra lærer til leder gradvist og i et parløb med skolelederen, og der er tid og rum til, at aspiranten reflekterer over lederrollen sammen med sin skoleleder.
Fra lærer til pædagogisk leder og nu skoleleder Skoleleder Tina Fahnøe Munksgaard fra Skalmejeskolen i Sunds i Herning Kommune er ligesom skolechefen i Ikast-Brande Kommune fortaler for, at ledere i skolen skal være ordentligt klædt på til lederjobbet. ”Jeg har lige, fra jeg læste til lærer, vidst, at jeg gerne ville ende som skoleleder, for jeg har altid interesseret mig for ledelse. Men da jeg var lærer og havde ledelsesmæssige opgaver som koordinator, mærkede jeg tydeligt, at dét at være leder kræver andre kompetencer end læreruddannelsen. Min viceskoleleder havde gennemført ’Lærer til Leder’-uddannelsen, og dét inspirerede mig til at komme på samme forløb,” beretter Tina Fahnøe Munksgaard. Efter halvandet år på ’Lærer til Leder’ blev hun ansat i en stilling som pædagogisk leder for 0.-5. klasserne på en folkeskole i Silkeborg Kommune. Her oplevede Tina Fahnøe Munksgaard at have stort udbytte af de nye kompetencer, hun var blevet rustet med på ’Lærer til Leder’. Kompetencer fra videreuddannelsen bliver ligeledes brugt flittigt i det nuværende job som skoleleder i Herning Kommune. Desuden ringer Tina Fahnøe Munksgaard gerne til sine undervisere fra ’Lærer til Leder’, hvis hun har spørgsmål, ligesom hun stadig af og til bruger tidligere medstuderende fra uddannelsen til sparring og til at vende faglige refleksioner. ”Set med mine øjne giver ’Lærer til Leder’ så meget igen, at opkvalificeringen absolut er investeringen værd – trods sparetider. Det målrettede uddannelsesforløb mod skolen er langt at foretrække frem for en bred og dermed mindre fokuseret uddannelse om ledelse, ” understreger Tina Fahnøe Munksgaard. Internatkurser er et plus Både hun og skolechef Thomas Garsdal fra Ikast-Brande Kommune fremhæver, at ’Lærer til Leder’ klæder deltagerne på med relevant, praksisnær teoretisk viden og ballast. De mener desuden, det er meget givende og udviklende at være på internatkurser med lederaspiranter fra andre skoler end den, man selv er ansat på. Fordelen ved mixet er især, at man som deltager får indsigt i og reflekterer over, hvorfor man gør, som man gør, og om det ville være bedre at gøre som i andre kommuner. ”Mentorordningen er også en virkelig god del af ’Lærer til Leder’, og så er underviserne og undervisningen topkvalificeret og på et langt højere niveau end kompetenceudvikling generelt. Der er kort og godt et fantastisk forløb,” pointerer Tina Fahnøe Munksgaard. Thomas Garsdal ser det tillige som et stort plus, at ’Lærer til Leder’ løber over tre år. Han mener, at tidsrammen er vigtig for at modnes som leder undervejs og hen ad vejen få et sprog, en udvikling og en refleksionsramme til at udfylde en fremtidig funktion som leder i skolen. Var aldrig gået fra lærer til leder uden opkvalificering Thora Nansen er en af de 32, der dimitterede fra det seneste ’Lærer til Leder’-hold i sommer. Da hun var halvvejs gennem uddannelsen, gik hun fra et job som lærer på en folkeskole til sin nuværende stilling som afdelingsleder for 10. klasses centret i Vejen Kommune. ”Det var min skoleleder, der i sin tid spurgte, om jeg ikke ville på ’Lærer til Leder’-forløbet. Vi var i alt ni kolleger afsted. Jeg kunne aldrig være gået fra lærer til leder uden kompetenceudvikling først. Der var så mange ting i forhold til ledelse, jeg ikke havde nogen anelse om før videreuddannelsen,” lyder det fra Thora Nansen. Hun peger på, at hun før uddannelsen eksempelvist ikke havde viden om, hvordan man omsætter eksterne krav fra politiske reformer til dagligdagen på en skole, og at hun havde aldrig tænkt på perspektivet med lederrollen som bindeled mellem medarbejdere og egne overordnede. Teori prøves løbende af i praksis Thora Nansen tilføjer, at hun på videreuddannelsen fik gode, konkrete redskaber med i rygsækken til blandt andet at implementere nye tiltag, tilrettelægge udviklingsprojekter og gennemføre vanskelige samtaler. Hun understreger samtidig, at der i undervisningen på ’Lærer til Leder’ hele tiden er fokus på, hvordan teorien kan bruges i den praktiske dagligdag. ”For eksempel lærte vi, hvad der skal til for at få kolleger bedst involveret i udviklingsprojekter, og dernæst prøvede vi et involverende projekt af på vores skole. I det hele taget lærte jeg virkelig meget af de opgaver, der indgik i forløbet mellem undervisningsseancerne. Sammen med en kollega, der også var på ’Lærer til Leder’-forløbet, stod jeg i spidsen for et projekt om, hvordan den understøttende undervisning på vores skole skulle være – en opgave, som vi fik overdraget fra vores skoleleder, der jo som led i uddannelsen var koblet til os som vores mentor og hele tiden stod parat til at sparre med os og give os indblik i ledelsesopgaver og -perspektiver,” fortæller Thora Nansen. I dag mødes hun jævnligt til faglig sparring med deltagere fra ’Lærer til Leder’-forløbet, som hun var i studiegruppe med undervejs på uddannelsen. Thora Nansen betegner det i øvrigt som ’super godt og effektivt’, at undervisningsdagene på ’Lærer til Leder’ er internatkurser, der ligger på fredag-lørdage. Læs mere om ’Lærer til Leder’-uddannelsen her Læs her pressemeddelelse om besøg fra Australien, der henter inspiration i ’Lærer til Leder’-diplomuddannelsen hos VIA Efter- og videreuddannelse