Forside Generelle nyheder Lidl vil have sænket momsen på disse varer: “Skal ikke...

Lidl vil have sænket momsen på disse varer: “Skal ikke være luksusvarer”

Lidl vil have sænket momsen på disse varer: “Skal ikke være luksusvarer”
Foto: Shutterstock

Lidl har gennem en periode kørt en kampagne, der taler sit klare sprog.

Lige nu læser andre

Der har været rift om de økologiske frugter og grøntsager, når Lidl hver måned har afholdt ugentlige øko-kampagner i Lidl Plus-appen.

Ifølge nye tal fra Lidl er salget vokset med 21 procent i kædens butikker på landsplan sammenlignet med normale perioder uden kampagnepriser.

Tendensen ses også på kommunalt plan, hvor butikker i hele ti kommuner har oplevet stigninger på over 25 procent i salget. Flere kommuner skiller sig endda ud med endnu højere vækst, herunder Allerød Kommune, Lyndby-Taarbæk Kommune og Tårnby Kommune på Sjælland og Holstebro Kommune og Odder Kommune i Jylland, hvor forbrugerne i særlig høj grad har lagt økologiske produkter i indkøbskurven.

“Vi er rigtig glade for, at så mange kunder har taget imod vores øko-tilbud. Det viser, at hvis prisen er rigtig, så vælger danskerne at handle mere økologisk frugt og grønt, hvilket vi også tidligere har kunnet se, når vi har eksperimenteret med at fjerne prisen svarende til momsen på frugt og grønt. Det vidner om, at hvis vi som samfund fjerner momsen på frugt og grønt, vil sunde og økologiske varer bliver mere populære, hvilket både vil komme danskerne og samfundet til gode,” siger Peer Sandtner, indkøbsdirektør i Lidl.

Læs også

Økologiske forbrugere betaler mere i moms

Økologisk Landsforening har dokumenteret, hvordan den nuværende momsstruktur rammer økologiske varer særligt hårdt, netop fordi økologi typisk er lidt dyrere. Det betyder, at økologiske forbrugere hvert år betaler omkring 700 mio. kr. mere i moms, selvom de vælger produkter, der bidrager til renere grundvand, bedre miljøbeskyttelse og bedre dyrevelfærd.

”Selvom intentionen om at købe økologiske og sunde varer er der, kommer mange til at tænke på alt det andet, de gerne vil have råd til eller på de mange faste udgifter. Dertil kommer, at det er et indgroet instinkt hos mange af os at vælge det billigste. Prisen kan derfor godt gå hen og blive lidt af en partykiller for sundhed og økologi. Det, synes vi, i Økologisk Landsforening ikke er rimeligt. Økologi skal være for alle. Derfor glæder vi os over Lidls indsats for at fremme økologien, og vi arbejder politisk for at sænke momsen på økologiske varer,” siger Rasmus Prehn, administrerende direktør i Økologisk Landsforening.  

Også Lidl deler holdning om, at økologi skal være for alle.

“Økologiske frugter og grøntsager skal ikke være luksusvarer. Når vi ser så stor effekt af kampagner, der gør de sunde valg mere tilgængelige, bør det få politisk opmærksomhed. Vi ved fra egne testperioder og generel brug i udlandet, at differentieret moms er et værktøj, som virker og har stor effekt. Vi er klar til at gå forrest og sørge for, at de administrative omkostninger bliver minimale,” siger Peer Sandtner.

Datagrundlaget går fra maj 2024 til slutningen af marts 2025, hvor Lidl har afholdt 13 kampagner – én uge hver måned – i alt.

Læs også

Ads by MGDK