Flere danskerfavoritter er blandt de dyreste.
Lige nu læser andre
Der er ingen tvivl om, at nogen bilmodeller bruger mere tid og flere penge på værkstedet.
Hvert år tager den franske forsikringsmyndighed temperaturen på værkstedsregningerne for forskellige biler ved at sætte branchens gennemsnit til indeks 100.
Derfra kan de måle på, hvilke biler der er dyrest, og hvilke der er billigst, og det viser overraskende store forskelle.
Det skriver franske Automobile-magazine.
Læs også
Porsche Taycan brager helt op på 309 point og gør ligefrem mekanikeren rød i kinderne – men sportsvognen tilhører selvfølgelig en helt anden liga.
I B-segmentet, hvor danskerne finder rigtig mange af deres hverdagshelte, topper Renault Clio 5 med 97 point.
Volkswagen Polo i sjette generation sniger sig ind på andenpladsen med 92 point og må, i hvert fald hvad karrosseridele angår, betegnes som et dyrt bekendtskab for forsikringsselskaberne.
På tredjepladsen finder man den elektriske Peugeot e-208, der lander på 90 point. Dens benzin- og dieselbrødre klarer sig lidt billigere med 88 point, mens Citroën C3 III presser sig imellem de to søskende med 89 point.
Overraskelsen gemmer sig i den rumænskbyggede Dacia Sandero. Anden generation er decideret sparegris med blot 72 point, og selv den nyere tredje udgave holder afgifterne nede med 81 point.
Man skulle næsten tro, Dacia-ingeniørerne smugkigger på reservedelskataloget, før de designer bilerne.
Toyota Yaris IV lægger sig lige bagved med 84 point, mens de aldrende Renault Zoe og Clio 4 deler skæbne og scorer 87 point.