Forside Sport 7 ud af 10 borgere lever i ekstrem fattigdom: Nu...

7 ud af 10 borgere lever i ekstrem fattigdom: Nu er landet sponsor for FC Barcelona

7 ud af 10 borgere lever i ekstrem fattigdom: Nu er landet sponsor for FC Barcelona
Sam DCruz / Shutterstock.com

Landet har gennemgået mange års konflikt og krig.

Lige nu læser andre

Et nyt, opsigtsvækkende samarbejde er netop blevet indgået med den mægtige fodboldklub FC Barcelona.

En stor aftale betyder, at klubbens træningstrøjer fremover vil være prydet af teksten “R.D. Congo – Coeur d’Afrique”.

Det skriver flere internationale medier, herunder britiske BBC og det tyske medie Welt.

FC Barcelona har indgået et sponsorat med regeringen i Den Demokratiske Republik Congo, som skal skabe international opmærksomhed om det centralafrikanske land og samtidig tilføre økonomiske midler til den spanske fodboldklub.

Læs også

Aftalen indebærer, at spillernes opvarmningstrøjer fremover vil bære sloganet og at klubben i de kommende fire år skal stå i spidsen for en kampagne, der promoverer landet som turistmål.

Det økonomiske omfang er betydeligt. Den kongolesiske regering betaler cirka 40 millioner euro for eksponeringen, hvilket også inkluderer et bredt samarbejde om sportslige og kulturelle initiativer.

I Camp Nou planlægges en særudstilling, der skal præsentere DR Congos kulturelle arv og idrætstraditioner, og i hjemlandet skal der etableres et ungdomsprogram med fokus på blandt andet fodbold, håndbold og basketball.

I klubbens officielle udmelding beskrives aftalen som en strategisk alliance, der skal fremme sport og fred og samtidig give unge kongolesere adgang til uddannelse gennem idræt. Værdierne fra FC Barcelonas eget akademi fremhæves som en del af det, der ønskes videreført.

Flere har dog bemærket, at samarbejdet også rummer dilemmaer. DR Congo står over for omfattende udfordringer.

Landet er blandt verdens fattigste, trods store naturressourcer, og konflikter mellem militser og etniske grupper præger stadig den politiske situation.

Vold og menneskerettighedskrænkelser udgør en del af hverdagen for mange borgere, hvilket har skabt debat om signalværdien i sponsoratet.

Hele 7 ud af ti borgere lever i dag i ekstrem fattigdom.

For FC Barcelona er aftalen en kærkommen økonomisk håndsrækning. Klubben har i de seneste år kæmpet med alvorlige finansielle problemer, og den europæiske fodboldunion har skærpet kravene til transferbalance i forbindelse med registrering til europæiske turneringer.

Indtægterne fra samarbejdet kan bidrage til at lette presset på klubbens budget.

FC Barcelona følger hermed i fodsporene på AC Milan og AS Monaco, som tidligere har indgået lignende aftaler med DR Congo.

Læs også

Ads by MGDK