Bilen tog turen hele vejen fra Stuttgart i Tyskland til Malmø.
Lige nu læser andre
Der er vist ikke nogen tvivl om, at rækkevidden rykker sig hurtigt for elbiler.
Hvad der for bare få år siden synes tæt på umuligt, virker nu som noget, vi snart vil se på vejene i massevis.
Det skyldes mest af alt bilmærkernes imponerende innovation, og nu er Mercedes de seneste til at præsentere hidtil uhørte resultater.
En Mercedes EQS-model, der blev udstyret med en solid state-batteriprototype, kørte fra Stuttgart til Malmö uden et eneste ladestop.
Det skriver det tyske tech-site Futurezone.
Læs også
Da bilen ankom, stod displayet stadig med 137 kilometers rækkevidde tilbage.
Samlet strækning: 1.205 kilometer.
Testen blev gennemført under virkelige forhold og ikke på en lukket bane. Ruten gik tværs gennem Tyskland og videre mod Sverige, og parametrene var fastlagt, så bilen ikke måtte tage genveje via færger.
Ifølge Mercedes var der ingen snyd i opsætningen. Bilens system Electric Intelligence, som allerede findes i serieproducerede modeller, sørgede blot for at beregne den mest energieffektive rute under hensyntagen til trafik, terræn, temperatur og behovet for varme eller køling.
Ganske imponerende tal, der, i tilfælde af at blive en standard, helt sikkert vil overvinde nogle af dem, der stadig holder et jerngreb om deres fossildrevne bil.
Læs også
Resultatet giver samtidig ny næring til forventningerne om solid state-teknologien, der i årevis er blevet omtalt som fremtidens gennembrud for elbiler.
Solid state-batterier har en væsentlig højere energitæthed end de nuværende lithium-ion-modeller og lover samtidig større sikkerhed.
I praksis betyder det, at man enten kan få længere rækkevidde i samme batteristørrelse eller mindre og lettere batterier uden at miste kapacitet. Mindre vægt giver lavere forbrug, hvilket igen kan forlænge rækkevidden.
Forventningen i branchen er, at de første biler med denne teknologi kommer på markedet inden for tre til fem år. Mercedes har sat sig som mål at være klar før 2030, men meget tyder på, at de første modeller bliver de dyrere luksusudgaver.
Når produktionen senere kan skaleres op, vil priserne falde, og teknologien vil finde vej til mere prisvenlige segmenter.