Forside Generelle nyheder Otte mulige metrolinjer er i spil: Sådan kan de komme...

Otte mulige metrolinjer er i spil: Sådan kan de komme til at se ud

metro, nye metrolinjer København
Foto: Metroselskabet

Otte nye metrolinjer er i spil.

Lige nu læser andre

Forligskredsen bag Lynetteholm besluttede i 2023 at igangsætte en indledende screening af nye metrolinjer i København.

På baggrund af den indledende screening besluttede et enigt Økonomiudvalg i juni i år, hvilke otte linjer, der skulle undersøges nærmere. Nu er Økonomiforvaltningen klar med en detaljeret analyse af de otte mulige metrolinjer i København.

Det oplyser forvaltningen i en pressemeddelelse.

De otte linjer vurderes i analysen ud fra tre overordnede temaer: passagerer og mobilitet, adgang og betjening samt økonomi og klima.

Analysen tager udgangspunkt i beregningsåret 2070, hvor det skønnes, at der vil være 400.000 flere indbyggere i hele hovedstadsområdet end i dag.

Læs også

Det er i analysen lagt ind som en forudsætning, at M5 i 2070 er etableret som en ring, der går vest om Søerne og via Østerport til Lynetteholm inkl. en station ved Rigshospitalet. Det vil sige en længere linjeføring end den, der er besluttet og finansieret i aftalen mellem Københavns Kommune og staten fra marts 2025 (København H via Amager til Lynetteholm N).

Metrolinjernes primære funktioner er forskellige: Nogle forbedrer adgangen til hospitalerne, nogle linjer gør mindre betjente bydele mere tilgængelige, mens andre styrker robustheden i metroen såvel som hele den kollektive transport imod f.eks. driftsforstyrrelser og nedbrud samt fremtidige kapacitetsudfordringer.

Her er de otte undersøgte linjer:

Grøn linje: 

Forlængelse af M1/M2 fra Vanløse St. til Tingbjerg

Økonomi: 12,6 mia. kr. i restfinansiering.

Læs også

Klima: 174.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.

Betjening: 29.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 60.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.

Passagerer: 25.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 6.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.

Rejsetid: v/Tingbjerg til Nørreport St.: 13 minutter.

Andre nøgletal: Tre nye stationer, 5,1 km skinne og 90 sek. frekvens.

Orange linje: 

Læs også

Ny linje mellem Rigshospitalet og Herlev Hospital

Økonomi: 33,2 mia. kr. i restfinansiering.

Klima: 556.00 tons samlet C02-udledning ved anlæg.

Betjening: 72.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 94.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.

Passagerer: 65.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 9.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.

Læs også

Rejsetid: v/Rigshospitalet til v/Herlev Hospital: 16 minutter.

Andre nøgletal: Ni nye stationer, 15,8 km skinne og 180 sek. frekvens.

Lilla linje: 

Afgrening på M5 fra Stengade St. til Tingbjerg

Økonomi: 13,9 mia. kr. i restfinansiering.

Klima: 239.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.

Læs også

Betjening: 49.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 76.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.

Passagerer: 67.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 12.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.

Rejsetid: v/Tingbjerg til København H: 12 minutter.

Andre nøgletal: Fire nye stationer, 5,8 km skinne og 180 sek. frekvens.

Blå linje (vest): 

Forlængelse af M4 fra Kbh. Syd til Hvidovre Hospital

Læs også

Økonomi: 9,9 mia. kr. i restfinansiering.

Klima: 140.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.

Betjening: 29.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 45.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.

Passagerer: 18.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 4.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.

Rejsetid: v/Hvidovre Hospital til København Syd: Syv minutter.

Læs også

Andre nøgletal: Fire nye stationer, 4,2 km skinne og 180 sek. frekvens.

Blå linje (nord): 

Forlængelse af M4 fra Kbh. Syd til Emdrup

Økonomi: 27 mia. kr. i restfinansiering.

Klima: 389.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.

Betjening: 26.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 50.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.

Læs også

Passagerer: 51.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 10.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.

Rejsetid: København Syd til v/Emdrup St.: 14 minutter.

Andre nøgletal: Ni nye stationer, 10 km skinne og 180 sek. frekvens.

Pink linje: 

Ny linje mellem Tuborg Havn og lufthavnen

Økonomi: 36,4 mia. kr. i restfinansiering.

Læs også

Klima: 551.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.

Betjening: 53.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 57.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.

Passagerer: 48.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 9.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.

Rejsetid: v/Tuborg Havn til Lufthavnen: 18 minutter.

Andre nøgletal: 11 nye stationer, 15 km skinne og 180 sek. frekvens.

Mørkeblå linje: 

Læs også

Ny linje mellem Bispebjerg Hospital og Holmen

Økonomi: 23,9 mia. kr. i restfinansiering.

Klima: 340.000 tons samlet C02-udledning ved anlæg.

Betjening: 24.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 30.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station.

Passagerer: 30.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 4.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.

Læs også

Rejsetid: v/Holmen til København H: Seks minutter.

Andre nøgletal: Syv nye stationer, otte km skinne og 180 sek. frekvens.

Lysegrøn linje: 

Ny linje mellem Prags Blv. Øst og Malmø C

Økonomi: 14,7 mia. kr. i restfinansiering

Klima: 696.000 tons samlet CO2-udledning ved anlæg.

Læs også

Betjening: 33.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter)

Passagerer: 46.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 15.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet.

Rejsetid: København H til Malmø C: 25 minutter

Andre nøgletal: Tre nye stationer, 26 km skinne og 90 sek. frekvens.

Ads by MGDK