Hackere kan potentielt have adgang til dine data.
Lige nu læser andre
“Vi vil informere dig om, at vi efter en grundig undersøgelse har identificeret et databrud i et af vores systemer.”
Sådan starter Sunweb en mail, som flere af deres kunder netop har nedtaget.
Det databrud, som rejseselskabet har opdaget, betyder, at oplysninger om kunder er blevet kompromitteret.
Konkret dækker oplysningerne over navne, e-mailadresser, hjemmeadresser, telefonnumre og fødselsdagsdatoer.
Bookingoplysninger – for eksempel rejsedatoer og hotelinformation – er også en del af de data, der er blevet kompromitteret.
Læs også
Dog er der ingen grund til panik, hvis man er bange for at få tømt kontoen:
“Vi vil gerne berolige dig med, at ingen bank- eller kreditkortoplysninger er blevet tilgået eller kompromitteret.”
Falske mails i omløb
I kølvandet på bruddet har kriminelle udnyttet situationen ved at udsende falske mails, der ligner bookingbekræftelser.
I disse mails bliver kunder opfordret til at klikke på og foretage betalinger, og det er altså her, at man som Sunweb-kunde skal passe på.
“Din booking er sikker og vil ikke blive annulleret. Vi vil aldrig bede dig bekræfte din booking eller betaling via et eksternt link.”
Gode råd
Læs også
I mailen giver rejseselskabet en række råd til kunderne, som lyder:
- Vær forsigtig med uventede e-mails, sms’er eller opkald, der beder dig om at klikke på et link, dele oplysninger eller foretage betalinger
- Tjek altid omhyggeligt, hvem afsenderen er
- Del ikke adgangskoder, bankoplysninger eller personlige koder
- Hvis du er i tvivl om en besked, så kontakt os direkte via vores officielle hjemmeside eller app
Hvad så nu?
Sunweb afslutter med at skrive, at det berørte system nu er lukket, og at yderligere sikkerhedsforanstaltninger er blevet indført for at forhindre fremtidige angreb.
Desuden er hændelsen anmeldt til relevante myndigheder i henhold til databeskyttelsesreglerne.