Ved årsskiftet er den nye afgift en realitet.
Lige nu læser andre
Det er ikke nogen hemmelighed, at elbilerne har haft speederen i bund på det danske marked.
Størstedelen af de nye biler, der bliver registreret i Danmark, er elbiler, men det kan meget vel stoppe inden længe.
Ved årsskiftet træder en ny afgiftsstigning på elbiler nemlig i kraft.
Den resulterer i højere priser, og hvis man spørger Elbilforeningens formand, Jørn Grønkjær, kan det få alvorlige konsekvenser for den grønne omstilling.
Aftale fra 2020
Den politiske aftale fra 2020 betyder, at registreringsafgiften gradvist indføres frem mod 2035, hvor alle biler skal betale fuld afgift.
Læs også
Indtil nu har mange elbiler været fritaget, men det ændrer sig altså.
Allerede fra nytår vil elbiler over 363.000 kroner stige i pris, hvor grænsen i dag ligger på 419.000 kroner.
Det rammer populære modeller, herunder Skoda Elroq, som angiveligt kommer til at stige fra 350.000 til 530.000 kroner.
“Det kommer til at påvirke markedet med det samme. For den stigning i salget, vi har set, skyldes ikke mindst, at afgifterne er lave,” siger Jørn Grønkjær til B.T.
Han mener, at regeringen fokuserer mere på at hente tabte indtægter fra benzin- og dieselbiler end på at nå klimamålene.
Læs også
Danmark har et mål om en million elbiler på vejene i 2030, men formanden frygter, at højere priser vil få mange til at udskyde skiftet fra fossile biler.
“Det er en dårlig idé at lægge registreringsafgiften på, og det passer ikke ind klimamålene, når det fjerner en motivation for at købe elbil,” udtaler han.
I stedet opfordrer han til et nyt afgiftsprincip, hvor bilister beskattes efter energiforbrug og CO₂-udledning fremfor bilens pris.