Forside Bil og motor Bilmagasin blev overraskede, da de testede en 43 år gammel...

Bilmagasin blev overraskede, da de testede en 43 år gammel Mercedes mod en splinterny

Bilmagasin blev overraskede, da de testede en 43 år gammel Mercedes mod en splinterny
nakhon100 / Wikimedia Commons

Den gamle bil blev testet mod en helt ny Mercedes E220d 4Matic.

Lige nu læser andre

Der kan ikke være to meninger om, at vi er blevet bedre til at bygge biler, end vi var for 43 år siden.

Alligevel vil nogen mene, at de gamle biler er bygget med en robusthed og et håndværk, man ikke finder i dag.

Hele diskussionen mellem ny og gammel har fået den tyske bilkanal Carwow til at lave en helt konkret sammenligning.

Kanalen har testet to generationer af Mercedes diesel: den ikoniske 240 TD fra 1982, der er den mest producerede Mercedes nogensinde, og den splinternye E220d 4Matic fra 2025.

På papiret er det David mod Goliat.

Læs også

Den klassiske model er udstyret med en 4-cylindret dieselmotor med 72 hestekræfter og et moment på 137 Nm. Dagens udgave er udstyret med hele 197 hestekræfter, 440 Nm og en moderne hybridteknologi oveni.

Det er imidlertid ikke kun motorkraften, der skiller de to biler ad.

En væsentlig forskel ses i prisniveauet. Inflationsjusteret ville en W123 fra 1982 i dag koste cirka 49.900 euro på det tyske marked.

Den moderne E220d har en markant højere pris på omtrent 83.100 euro, hvilket tydeliggør, at teknologiske fremskridt ikke kommer uden en økonomisk omkostning.

Køreoplevelsen i de to biler adskiller sig også markant. Den ældre model fremstår mekanisk enkel, men blev rost for sin komfort og direkte fornemmelse i kørslen.

Læs også

Gearskiftet foregår manuelt via en firetrins gearkasse, som ifølge testføreren fungerer tilfredsstillende, selv om en femte gearposition savnes ved motorvejshastighed. Lydisoleringen er beskeden, men bilens køreegenskaber vurderes som stabile og behagelige.

Den moderne E-klasse scorer højt på støjsvaghed og teknisk komfort, særligt ved højere hastigheder. Automatgearkassen blev dog ikke vurderet som fuldstændig optimal i alle situationer.

Ved måling af brændstofforbrug i virkelige trafikforhold viste den moderne dieselbil en fornuftig gennemsnitsværdi på 5,1 liter pr. 100 kilometer. Den ældre Mercedes klarede sig med et forbrug på 7,9 liter, hvilket indikerer en forskel på 2,8 liter.

Du kan se den fulde sammenligning i videoen herunder;

Ads by MGDK