Der er en vigtig årsag til, at hullerne i vinduerne altid er der.
Lige nu læser andre
Det er ikke stort, men det lille hul nederst i flyets vindue har en langt større betydning, end de fleste forestiller sig.
Ved første øjekast kan det virke som en fabrikationsfejl eller et overset produktionsspor. Alligevel spiller det lille hul nederst i flyets vindue en central rolle for både sikkerhed og komfort ombord.
Det er ikke blot gennemtænkt design, men også en teknisk nødvendighed.
Det skriver mediet Vol.
Et flyvindue består typisk af tre lag, hvor det inderste beskytter passagererne, det yderste står imod det ydre tryk, og det midterste indeholder det såkaldte udligningshul.
Læs også
Hullet, der ofte bliver omtalt som et breather hole, har to vigtige funktioner, som bidrager til en sikker og behagelig rejse.
Den primære funktion handler om trykudligning. Når et fly stiger til sin normale rejsehøjde, falder lufttrykket udenfor betydeligt. Kabinen holdes imidlertid under et konstant, kunstigt tryk for at sikre passagerernes komfort.
Hvis lufttrykket mellem lagene i vinduet ikke udlignes, vil det yderste lag være underlagt et unødigt stort pres. Det lille hul sørger for, at trykket mellem det yderste og det midterste lag balanceres, hvilket mindsker risikoen for strukturelle skader på ruden.
Hullet har også en anden praktisk funktion. Det forhindrer, at vinduet dugger til indefra. I takt med at temperatur og fugtighed ændrer sig under flyvningen, kan der opstå kondens mellem lagene. Den lille åbning tillader en kontrolleret luftcirkulation, der forhindrer dug og sikrer klart udsyn for passagererne.