Foto: RML Group
Foto: RML Group

Denne elmotor kan lade på 18 sekunder. Den har den højeste energitæthed, bilbranchen har set.

Bil og motor

24/06/2025 19:53

Lukas Andreas

Det imponerende batteri har netop fået nogle afgørende godkendelser.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Forestil dig en bil, der kan lade op på samme tid, som det tager dig at hælde en kaffe op.

Britiske RML Group har netop præsenteret VarEVolt-batteriet, der er klar til at tage elbilverdenen med storm efter at have bestået FN’s omfattende certificering.

Det skriver flere internationale medier, herunder Autocar og tyske Chip.

VarEVolt-batteriet sætter nye standarder med den højeste energitæthed, bilbranchen endnu har set. Batteriet kan levere svimlende seks kilowatt per kilo, hvilket kort fortalt betyder, at hybrid-superbilen Czinger 21C, hvor batteriet er i brug, kan få hele 4,5 kWh energi pumpet ud på cirka 40 sekunder.

Men det stopper ikke her. Mens de fleste af os stadig venter en god halv times tid på at lade bilen, praler VarEVolt med en ladehastighed på vanvittige 200C.

I menneskesprog betyder det, at batteriet kan lades helt op på – hold nu fast – blot 18 sekunder. Naturligvis kræver det en ladestation, der er lige så imponerende som batteriet selv, men det ændrer ikke ved, at VarEVolt nu gør det muligt at "tanke" el hurtigere, end man fylder en kop kaffe.

Samtidig har RML opnået en vigtig milepæl i jagten på at komme ind hos de store bilproducenter. Virksomheden har fået den såkaldte Conformity of Production (CoP)-godkendelse til deres VarEVolt-batteri – et nødvendigt kvalitetsstempel, når man vil levere til de tunge drenge i industrien.

Batteriet er desuden verificeret som værende i overensstemmelse med sikkerhedsstandarden UN ECE Regulation 100, som er et krav fra mange af de store bilproducenter og OEM’er.

VarEVolt-batteriet bruges allerede af mindre producenter som Czinger i modellen 21C, der kombinerer elmotor og forbrændingsmotor til 1250 hestekræfter, og som koster omkring 15 millioner kroner - uden afgift vel og mærke.

Men ambitionerne stopper ikke her.

RML's bestyrelsesmedlem Michael Mallock afslører nemlig, at RML også arbejder på at kunne opgradere ældre hyperbiler som LaFerrari og McLaren P1 med det nye batteri.

"Vi kan fokusere på rækkevidde, vi kan fokusere på ydeevne, eller vi kan balancere begge dele," afhængigt af den planlagte køretøjstype, siger RMLs administrerende direktør Paul Dickinson.

Så hvem ved – måske er det snart slut med lange ventetider ved ladestanderen, og vi kan bruge den sparede tid på noget vigtigere. Som at finde ud af, hvad pokker man ellers kan nå på 18 sekunder.

Mest Læste

Annonce

Ads by MGDK