Dæktrykket bør justeres, når de kolde temperaturer melder sin ankomst.
Lige nu læser andre
Når temperaturen falder, sker der noget i bilens dæk, som mange overser.
Den kolde luft trækker sig sammen, og trykket falder. En temperaturforskel på blot ti grader kan reducere dæktrykket med op til 0,2 bar. Den ændring kan virke ubetydelig, men den påvirker både køreegenskaber, sikkerhed og brændstofforbrug.
Et lavt dæktryk betyder, at dækkene får større kontaktflade mod asfalten. Det øger rullemodstanden, hvilket får bilen til at bruge mere brændstof. Samtidig slides dækkene hurtigere, styringen bliver mindre præcis, og bremselængden øges markant på våde eller glatte veje.
For højt tryk er dog heller ikke ideelt, da det får dækkene til at slide ujævnt, mindsker vejgrebet og gør kørslen mere hård og ustabil.
Derfor anbefales det at holde sig inden for et tryk mellem 2,5-3 bar, afhængigt af bilens type, vægt og dækkenes størrelse. De præcise værdier kan som regel findes på en mærkat i førerdøren eller på indersiden af tankdækslet. Ved almindelig kørsel anbefales to forskellige dæktryk: et til fordækkene og et til bagdækkene.Ved tung last kan trykket hæves med omkring 0,2 bar.
Læs også
I vinterperioden er det fornuftigt at tilføje en smule ekstra luft, yderligere omkring 0,2 bar, da kulden naturligt får trykket til at falde.
Trykket bør kontrolleres jævnligt, mindst en gang om måneden og helst mens dækkene stadig er kolde. Ved længere køreture, motorvejskørsel eller kraftige temperaturændringer bør man tjekke oftere. Det er også vigtigt at sikre, at reservehjulet har korrekt tryk, så det er klar til brug i en nødsituation.
Korrekt dæktryk handler ikke kun om sikkerhed, men også om økonomi. Et optimalt oppustet dæk kan reducere brændstofforbruget med op til fem procent og forlænge dækkenes levetid betydeligt. For den gennemsnitlige bilist betyder det en mærkbar besparelse i løbet af året, samtidig med at bilen kører mere stabilt og komfortabelt.