Gøres det forkert, kan det i længden skade både motor og gearkasse.
Lige nu læser andre
Der er ingen tvivl om, at automatgear gør køreoplevelsen i bil mere afslappet og behagelig.
Der findes dog en vigtig detalje, der overses af mange: måden du parkerer på, kan stille store krav til gearkassen, hvis du gør det forkert.
Teppo Vesalainen, uddannelseschef hos den finske bilistforening, advarer over for mediet Ilta Sanomat mod at lade bilen hvile alene på gearstangen, når den sættes i parkeringsgearet ‘P’.
Det er nemlig ikke gearkassen, der bør holde bilen på plads, men håndbremsen.
Læs også
Når det er gearkassen, der holder bilen, kan gearstangen låse sig fast, hvilket gør det svært at skifte gear næste gang, bilen startes.
Det er ifølge Vesalainen et tydeligt tegn på, at bilens mekanik udsættes for unødig belastning.
Hans tommelfingerregel er, at hvis man skal bruge kraft for at betjene bilens funktioner, er noget som regel galt.
En enkel rutine kan gøre forskellen
Forskellige kilder anbefaler forskellige metoder, men Vesalainen foretrækker en enkel og effektiv tilgang.
Efter bilen er standset, bør føreren træde hårdt på bremsen, aktivere parkeringsbremsen og derefter sætte bilen i P. Først da bør foden tages af bremsen.
Flere nyere biler klarer disse funktioner automatisk, når motoren slukkes, men det kræver stadig, at føreren holder bremsen nede, indtil bilen er korrekt parkeret.
Fejl der bør undgås ved gearskift
En af de mest skadelige fejl er at skifte til parkeringsgear, mens bilen stadig ruller. Også hurtige skift mellem fremad- og bakgear, mens bilen er i bevægelse, kan være hårdt for gearkassen.
Ifølge Vesalainen kan nogle modeller håndtere sådanne situationer, eksempelvis ved uheld, hvor hurtig reaktion er påkrævet.
I daglig brug anbefaler han dog, at bilen altid bringes helt til standsning, inden gearskift foretages.