Der er tale om mange tusinde kroner.
Lige nu læser andre
EU’s bilmarked viste en stabil udvikling i august 2025, hvor 677.786 nye personbiler blev indregistreret.
Det er 5,3 procent flere end i samme måned sidste år, hvor tallet lød på 643.394.
Elbilerne fortsatte med at vinde frem med 120.797 nye registreringer, hvilket er en stigning på 30,2 procent.
Det oplyser Mobility Denmark.
Bare fordi de elektriske køretøjer bliver ved med at stige i popularitet, betyder det ikke, at det nødvendigvis er smart at købe dem
Læs også
Såfremt du er en af dem, der har ejet en elbil siden januar 2025, vil du nok fortryde, at du ikke ventede lige længere.
I frit fald
Sagen er den, at priserne på elbiler bliver ved med at falde.
Det fortæller Jan Lang, der er bilekspert og markedsanalytiker hos Bilbasen, til Berlingske.
Et eksempel på tendensen er en Volkswagen ID.3, der er faldet fra 182.000 kroner til 161.000 kroner siden årets start.
Ifølge Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom ved FDM, er der flere ting, der bidrager til de faldende priser.
Læs også
Han påpeger ifølge TV 2, at råstoffet litium, som benyttes til de store batterier, er faldet i pris, ligesom konkurrencen på samme tid er blevet større.
Er det tid?
Det helt store spørgsmål er nu, om tiden så er inde til at købe en elbil.
Jan Lang siger ja, selvom han ikke nødvendigvis er sikker på, at de elektriske biler er færdige med at falde i værdi. Til gengæld sparer man lidt på driften, siger han:
“Jeg kan ikke på den ene side sige, at priserne falder og så ikke konstatere, at der vil være et øget værditab, men det bliver opvejet af besparelserne på driftsomkostningerne.”
Ilyas Dogru er af den overbevisning, at vi har set de største værditab, men han understreger samtidig, at man skal passe på med at se en bil som en investering, da værdien sjældent går den ‘rigtige’ vej.