De fleste antager, at bremsepedallen er nok, men det er faktisk mere nuanceret end som så.
Lige nu læser andre
Det danske vejnet fyldes stille og roligt af biler, der skifter gear helt på egen hånd.
Automatgearede biler vinder støt frem, først og fremmest fordi de gør kørslen lettere og mere komfortabel for føreren.
Der er dog én ting, der bliver en smule mere kompliceret; nedbremsning.
For hvor man i biler med manuelle gear typisk vil gøre brug af motorbremsen, så er det en anden sag i biler med automatgear.
Læs også
Mange bilister antager, at en fod på bremsepedalen er nok, men ifølge Carlos Badillo, teknisk rådgiver hos Renault, kræver det en mere nuanceret forståelse end som så – også selvom, at bilerne i dag er så teknologisk veludviklede, at de klarer det meste selv på et rigtig højt niveau.
Det skriver El Espectador.
Forskellige typer automatgear
Carlos Badillo minder om, at ordet automatgear dækker over flere systemer.
I en DSG-gearkasse (dual-clutch) kan føreren i begrænset omfang vælge lavere gear og lade motorens modstand tage noget af farten. I en CVT-løsning (kontinuerligt variabel transmission) skiftes gearforholdet flydende, og motorbremsen er stort set sat på bænken.
Kendskab til gearkassetypen er derfor første skridt mod korrekt bremsning.
Nedkørsel og våde veje
Lange bakker og regnvåde sving er de største prøver for et automatgears bremsesystem.
Har bilen manuel eller sekventiel funktion, bør der vælges et lavt gear, før hældningen begynder. Strategien holder hastigheden i skak og aflaster bremserne, så de ikke når kogepunktet halvvejs ned ad Gl. Kongevej.
I biler uden manuelle valgmuligheder gælder det om at holde moderat tempo og bremse kortvarigt i stedet for at lade pedalen hvile tungt i minutter ad gangen.
Typiske fejl
Overdreven brug af motorbremsning i gearkasser, som ikke er konstrueret til det, kan slide dyre dele op før tid.
Konstant pedaltryk på lange nedkørsler giver overophedning og reducerer bremseeffekten drastisk.
Aktivering af parkeringsbremsen under kørsel kan udløse baghjulsskrid og føre til en dyr tur til værkstedet.