Der er bilmærker, der er mere populære end andre.
I Danmark har det de seneste år været Toyota, Tesla, Skoda og Volkswagen der har været i toppen af salgslisterne.
Deres dominans blegner dog fuldkomment sammenlignet med det, der finder sted i den centralasiatiske nation Usbekistan.
Her står ét mærke for 89% af alle bilsalg - og det er end ikke et lokalt mærke.
Det skriver bilmagasinet GoCar.
Der er tale om det amerikanske bilmærke Chevrolet, der i dag sidder så tungt på det usbekiske bilmarked, at det grænser til det komiske.
I 2024 endte de med en markedsandel på svimlende 89 procent.
Og det stopper ikke dér.
I løbet af årets første fire måneder i 2025 er 82,4 % af alle nyregistrerede biler i landet igen Chevrolet. Det svarer til, at næsten hver eneste nye bil har den gule sløjfe på køleren.
Især én model har vundet usbekernes hjerter: Chevrolet Cobalt, der alene blev købt af næsten 130.000 borgere sidste år.
Og hvis det ikke siger dig noget, er det ikke så mærkeligt - modellen er slet ikke solgt i Europa siden 2015.
Sådan blev Chevrolet populære
Historien om Chevrolets storhed i landet går tilbage til 1991, hvor Usbekistan blev uafhængigt af Sovjetunionen.
En alliance med sydkoreanske Daewoo kickstartede bilproduktionen. Men da Daewoo kollapsede i 2001, trådte General Motors til, overtog resterne – og rebrandede modellerne til Chevrolet.
Siden da har GM praktisk talt haft frikort til usbekernes bilhjerter.
Konkurrenterne lurer i bakspejlet
Selvfølgelig er ingen førerposition evig. Sydkoreanske Kia vokser støt og har nu 7,3 % af markedet, mens kinesiske BYD er gået fra 0 til 5,7 % på under halvandet år.
De kæmper bravt – men Chevrolets førergreb er endnu intakt.